محیط مهد کودک و سلامت آن

درمورد سلامت محیط مهدکودک و اهمیت آن برای کودک چه میزان اطلاعات دارید و ار تاثیرات مثیت و منفی آن بر کودک چه می دانید
با مطالعه روی کودکان امروز و توجه به سلامت ذهن و جسم آنان، می‌توان تا حد زیادی نسل بعدی کشور و وضعیت آینده آنان را پیش‌بینی کرد.
کودکان در شش سال اول زندگی مسائل بسیاری را در مورد سبک زندگی آینده خود می‌آموزند و آموزش‌هایی که به کودکان در شش سال نخست زندگی داده می‌شود تا اندازه زیادی ماندگار است. همین موضوع، توجه و تمرکز بیشتری را روی مهدهای کودک
می‌طلبد.
فرستادن کودکان به مهدهای کودک شاید در گذشته طرفداران کمی داشت و کودکان دوران پیش از دبستان خود را در کنار مادر و اطراف محل زندگی خود می‌گذراندند، اما با گذشت زمان و بالا رفتن جمعیت مادران شاغل، به مرور، استقبال بیشتری از مهدکودک‌ها شد و در حال حاضر بسیاری از مادران خانه‌دار نیز علاقه دارند و لازم می‌دانند کودک خود را به مهدکودک بفرستند. اکثر آنان بر این اعتقادند که خود به تنهایی نمی‌توانند آموزش‌هایی را که یک مهد به کودکشان می‌دهد، به وی ارائه کنند و از طرف دیگر، بودن کودک در محیطی کنترل شده مانند کلاس‌های مهد با همسالان را، بهتر از محیط‌های کنترل نشده مثل کوچه و خیابان می‌دانند. بنابراین شاید همگی آنان از مهدکودکی که کودک خود را در آنجا گذاشته‌اند کاملاً راضی نباشند، ولی در بدترین اوضاع آنجا را از کوچه و خیابان و محیط‌هایی که کنترل چندانی روی آنان نیست بهتر می‌دانند. همین موضوع، دلیلی دیگر بر اهمیت مهدکودک‌هاست.
در گذشته آموزش‌هایی که به کودکان داده می‌شد و شیوه رفتاری افراد بزرگسال با آنان بسیار متفاوت بود. کودکان در شرایطی سخت‌تر با چارچوب‌های بسیار قرار می‌گرفتند و توجه به سلامت روانی و جسمانی آنان در مرکز توجه نبود. آنان تنها انسان‌هایی کوچک و ناتوان در نظر گرفته می‌شدند که خشونت شدید عامل مؤثری در آموزش و تربیت آنان به حساب می‌آمد.
با گذشت زمان و انجام مطالعات بسیار روی کودکان و آزمایش‌های روان‌شناختی، مشخص شد در رفتار با کودکان باید تغییراتی اساسی صورت بگیرد. همین موضوع، شیوه آموزش به کودکان را در مسیری متفاوت انداخت و اکنون کودکان ناتوانانی کوچک به حساب نمی‌آیند که هنوز بزرگ نشده‌اند، بلکه موجوداتی دوست داشتنی و حساس تلقی می‌شوند که با آموزش درست و احترام به آنان آینده جامعه تضمین خواهد شد. در ایران نیز مهدکودک‌ها نظام متفاوتی را اجرا می‌کردند و این مکان‌ها بیشتر به عنوان مکانی برای نگهداری موقتی کودکانی در نظر گرفته می‌شد که در ساعات معین به خانواده برگردانده می‌شدند. ولی در حال حاضر والدین، خصوصاً خانواده‌های جوان نیاز بیشتری می‌بینند تا کودک‌شان در محیط آموزشی مهدکودک قرار گیرد. کفپوش مهدکودک
مهدکودک‌ها نیز نسبت به گذشته برنامه‌های متنوع‌تری به کودکان ارائه می‌کنند و با برگزرای کلاس‌های مختلف مهارتی و تفریحی و آموزشی سعی دارند خانواده‌های بیشتری را جذب کنند. برخی از خانواده‌ها بعضی کلاس‌های مهدکودک‌ها را ضرورری و برخی از خانواده‌هاغیرضروری می‌دانند. در بسیاری از مهدهای کودک زبان انگلیسی به صورت حرفه‌ای تدریس می‌شود، در برخی کشاورزی، مراقبت از حیوانات، بازی‌های استراتژیک و عکاسی و مجسمه‌سازی نیز یافت می‌شود و بسیاری از ‌مهدهای کودک هم به کلاس‌های ورزش صبحگاهی، نقاشی و سرود اکتفا می‌کنند. با این همه مسئله اصلی در این زمینه میزان توجهی است که یک مهدکودک به سلامت جسمی و روانی کودکان می‌کند.
منبع: دکتر سلام