درباره کاغذ دیواری ضد زلزله

دانشگاه و مرکز تحقيقات تکنولوژي کارسلو (KTI) آلمان از دهه ???? تا به حال در تلاش است که پوششي کاغذي براي نگه داشتن ديوارها هنگام زلزله توليد کند. بالاخره تيم تحقيقاتي در سال ???? موفق به ساخت کاغذ ديواري سيسميک شد. با ارتقا کيفيت اين ماده توليدي، دانشگاه KTL در سال ???? کاغذ ديواري ضد زلزله خود را عرضه کرد.[?]

توليد
براي توليد اين کاغذ ديواري از رشته‌هاي بسيار نازک و مستحکم شيشه‌اي استفاده شده است. اين رشته‌ها به هم بافته شده و يک پوشش ارتجاعي و محکم را توليد مي‌کند. به هنگام تکان خوردن ديوار، اين رشته‌هاي شيشه‌اي انرژي حاصله را در چهار جهت مختلف پخش مي‌کنند تا انرژي تقسيم شده و به قسمت خاصي ازديوار فشار بيشتري وارد نشود.

چسب
براي جلوگيري از ريزش ديوارها صرفا استفاده از کاغذ ديواري سيسميک کافي نيست. چراکه چسب مخصوص کاغذ ديواري‌هاي معمولي تحمل تکان‌هاي شديد ديوار را ندارد. به همين دليل دانشمندان دانشگاه KTL، چسب مخصوصي براي اين کاغذ ديواري توليد کرده‌اند. براي اين منظور يک ماده نرم، قابل انعطاف و چسبناک با استفاده از آب و مقدار زيادي پليمر پلي پورتان توليد شد. وقتي چسب به شيارهاي ديوار نفوذ کند، آب درون آن بخار شده و باعث مي‌شود چسب کاملا به مواد ديوار گير کند. همينطور وقتي کاغذ ديواري روي چسب قرار بگيرد، کاملا توسط پلي پورتان احاطه مي‌شود.

کاغذ ديواري سيسميک در يک شبيه‌سازي زلزله آزمايش شده است. ساختماني که اين کاغذ ديواري در آن به کار رفته بود، فرو نريخت. قرار است از سال ???? به بعد کاغذ ديواري سيسميک به صورت انبوه توليد شود. قيمت اين کاغذ ديواري از کاغذ ديواري معمولي بيشتر است. ولي براي مردمي که در مناطق زلزله خيز زندگي مي‌کنند، ارزش خريد دارد.