مهدكودك ايده‌آل را ازکجا بشناسيم؟

تا چند سال قبل رفتن به مهدکودک خيلي ضروري نبود. بعضي‌ها قبل از شروع مدرسه، بچه‌هايشان را به مهد مي‌فرستادند؛ بعضي‌ها نه! بيشتر افرادي هم که بچه‌هايشان را راهي مهد مي‌کردند مادران شاغلي بودند که نمي‌توانستند از آنها مراقبت کنند يا کسي را نداشتند که بچه‌ها را به آنها بسپرند. اما امروزه فرستادن بچه‌ها به مهدکودک امري از روي ميل شخصي نيست؛ بلکه مثل مدرسه رفتن ضروري شده! پدر و مادر کارمند يا خانه‌دار و شاغل هم نمي‌شناسد. انگار که آموزش‌هاي مهد کودک، پايه شروع آموزش‌هاي مدرسه است. مهم‌تر از آن، پله‌اي است براي ورود به جامعه و اجتماعي‌شدن. اما انتخاب يک مهدکودک خوب، کار ساده‌اي نيست؛ چرا که بچه‌ها در اين سن هنوز حق و حقوق شخصي‌شان را نمي‌شناسند و نمي‌توانند از آن دفاع کنند و حتي ممکن است بعضي از اتفاق‌ها طبيعي به نظرشان برسد؛ اتفاق‌هايي که نه تنها طبيعي نيستند، بلکه ممکن است سلامت آنها را هم به خطر بيندازند. در نخستين روزهاي سال تحصيلي جديد، بي‌مناسبت نديديم که نگاهي بيندازيم به مهدکودک‌ها و توصيه‌هايي براي والدين و آموزگاران مهد کودک؛ توصيه‌هايي که مي‌توانند فضايي بهتر، امن‌تر و سالم‌تر براي کودکان ايجاد کنند. شما که قصد داريد فرزندتان را در يک مهدکودک ثبت‌نام کنيد، پيش از ثبت‌نام به چه نکاتي توجه مي‌کنيد؟ اينکه مهدکودک نزديک محل کار يا منزلتان باشد؟ بزرگ باشد يا کادر آموزشي خوبي داشته باشد؟ يا اينکه يکي از دوستان يا آشنايانتان در آن مهدکودک مشغول کار باشد؟ تمام اينها مي‌توانند معيارهايي براي انتخاب يک مهدکودک خوب باشند اما پيش از ثبت‌نام حتما اين 12 نکته را هم به خاطر بسپاريد تا فرزندتان ساعات خوشي را دور از خانه سپري کند.
1. بهتر است محل مهدكودك داخل کوچه باشد
بهتر است مهدکودکي که انتخاب مي‌کنيد، داخل يک کوچه باشد؛ نه خيابان اصلي. سروصدا و حرکت سريع ماشين‌ها در خيابان اصلي، ممکن است فرزند شما را بترساند و او را از رفتن به مهدکودک منصرف کند. 2. از فرزندتان هم نظر بخواهيد در انتخاب مهدکودک حتما از فرزندتان هم نظر بخواهيد تا فکر نکند که شما مي‌خواهيد او را براي ساعاتي هم که شده از سر خود باز کنيد.
3. وابستگي کودک را کم کنيد
اگر شاغل نيستيد و فکر مي‌کنيد که مي‌توانيد خودتان تمام مدت از فرزندتان نگهداري کنيد، باز هم بد نيست که چند ماه يا حتي يک سال پيش از ورود به مدرسه، فرزندتان را در يک مهدکودک ثبت‌نام کنيد تا وابستگي‌اش به خانواده کم شود؛ به‌خصوص اگر کودک شما تک‌فرزند است. 4. مربي‌ها را ببينيد اگر ديديد که مربي‌ها پرخاشگر هستند، بچه‌ها را تحقير کرده و به آنها توهين مي‌کنند يا توجه‌شان تنها بر عده خاصي از بچه‌هاست، بهتر است قيد آن مهد را بزنيد؛ وگرنه، فرزندتان خيلي زود از آنجا دلزده خواهد شد. 5. به كلاس‌ها سر بزنيد از مدير مهدکودک بخواهيد که پيش از ثبت‌نام به شما اجازه بدهد که سري به کلاس‌ها و مربي‌هايشان بزنيد و ببينيد که رفتار آنها با بچه‌ها چگونه است؟ 6. نظر ديگران را هم بپرسيد پيش از ثبت‌نام در مهدکودک موردنظرتان با چند تا از بچه‌ها و والدين آنها که در آنجا هستند صحبت کنيد و ببينيد که نظر آنها در مورد آن مهدکودک مثبت است يا منفي. 7. ساعت كاري‌تان را كنترل كنيد اگر شاغل هستيد و مي‌خواهيد فرزندتان را در ساعت‌هاي خاصي به مهدکودک ببريد و بياوريد، مطمئن شويد که آنجا نيم‌ساعت قبل و يک ساعت بعد از ساعت کار شما باز است. به هر حال ممکن است بعضي روزها مشکلي برايتان پيش بيايد و نتوانيد سر وقت برسيد.
8. سرويس مهد کودک را بررسي كنيد
اگر خودتان نمي‌توانيد دنبال فرزندتان برويد مهدکودکي را انتخاب کنيد که سرويس داشته باشد و حتما از سلامت راننده سرويس هم مطمئن شويد. در ضمن از مدير بخواهيد که فرزندتان را غير از کساني که خودتان معرفي مي‌کنيد، به فرد ديگري تحويل ندهد. کفپوش مهدکودک
9. امكانات مهد کودک را بسنجيد
فرزند شما قرار است چند ساعت را در يک محيط جديد سپري کند بنابراين از وجود امکانات و زمين بازي مناسب و ايمن در مهدکودک مطمئن شويد و بعد او را ثبت‌نام کنيد. 10. از وعده‌هاي غذايي بپرسيد اگر قرار است فرزندتان از صبح تا بعدازظهر در مهدکودک بماند، پس ناچار است که ناهارش را هم همان جا ميل کند. بنابراين اگر نمي‌توانيد هر روز برايش غذا بگذاريد او را در مهدي ثبت‌نام کنيد که به بچه‌ها ناهار هم مي‌دهند اما بهتر است که خودتان چند عدد ميوه يا يک پاکت شير را به‌عنوان ميان‌وعده برايش بگذاريد. 11. بچه‌ها بايد بيمه باشند از اينکه مهدکودک مورد نظرتان، فرزند شما را بيمه مي‌کند يا نه، حتما مطمئن شويد. بچه‌ها هنگام فعاليت‌هاي کلاسي يا بازي کردن در محوطه، ممکن است به يکديگر آسيب برسانند و اين امر اهميت بيمه بودن فرزند شما را پررنگ‌تر مي‌کند. 12. براي فرزندتان دوست پيدا كنيد اگر فرزندتان تمايلي به مهدکودک رفتن از خودش نشان نمي‌دهد، بهتر است از بچه يکي از دوستان يا نزديکان‌تان که به مهد مي‌رود بخواهيد با او در اين باره صحبت کند. بالاخره بچه‌ها حرف يکديگر را بهتر مي‌فهمند.