در بازار قاشق و چنگال چه می‌گذرد؟

به گزارش صبحانه، به همين دليل هر روز شاهد عرضه سرويس‌هاي گوناگون غذاخوري با طرح‌هاي زيبا و جديد در بازار هستيم. يکي از کالاهايي که استفاده از آن بسيار مرسوم است، قاشق و چنگال است و البته کارد غذاخوري. کالايي که بر خلاف گذشته‌گانمان هيچ کدام از ما تمايلي به عدم استفاده از آن هنگام صرف غذا نداريم و معمولا بدون سرويس قاشق و چنگال غذا نمي‌خوريم.
با توجه به اين موضوع در اين بخش ما ضمن بررسي بازار اين کالا مجموعه نکاتي که هنگام خريد اين کالا بايد مد نظر قرار داد به شما يادآوري مي‌کنيم.

تاريخچه قاشق و چنگال
کارد و قاشق از قديمي‌ترين اختراعات بشر هستند.مي‌توان گفت، يکي از اولين اختراعات بشر چاقوي سنگي است. انسان‌هاي اوليه از سنگ ابزارهايي براي شکار و قطعه قطعه کردن حيوانات ساختند و همه جا اين ابزار را همراه خود داشتند. تاريخچه استفاده از قاشق هم به دوران باستان مي‌رسد.
طراحي و استفاده از چنگال خيلي ديرتر به ذهن بشر رسيد؛ اما رفته رفته وارد ميز غذاي مردم شد.

طبق اطلاعات به دست آمده تا سال 1700 بيشتر مردم در هنگام صرف غذا فقط از چاقو و قاشق استفاده مي‌کردند و ضمنا اين را هم بدانيم که هيچ فرد آمريکايي در زمان انقلاب آمريکا هنوز چنگال براي غذا خوردن نداشت. سرانجام پس از قرن‌ها اروپاييان به قاشق و چنگال که واعظان آن را وسيله‌اي شريرانه و هديه شيطان مي‌دانستند، عادت کردند و قاشق و چنگال به‌طور رسمي بر سر سفره‌هاي ثروتمندان و اعيان اروپا جا باز کرد. با اين حال مشهور است که برخي از پادشاهان از جمله اليزابت اول در انگلستان و لويي چهاردهم در فرانسه همچنان با دست غذا مي‌خوردند.

گفته مي‌شود هانري هشتم پادشاه انگلستان ، اولين کسي بود که اين رسم ايتاليايي‌ها را تقليد کرد. وي صاحب سه عدد چنگال بود که از ميان آنها يکي را انتخاب مي‌کرد.

ورود قاشق و چنگال، اين دو ابزار فرنگي به تهران اما به ??? سال گذشته باز مي‌گردد. شنيده مي‌شود مسافرت‌هاي پي در پي ناصرالدين شاه به فرنگستان باعث شده بود تا او براي مردم وطنش سوغات‌هاي ويژه‌اي از کالسکه و ماشين دودي گرفته تا ساختن بناهاي مرتفع و آمفي تئاتر به سبک و اسلوب مغرب زمين را به ارمغان آورد و اين بار يکي از کالاهايي که شاه از کلاه جادويي‌اش بعد از سفرش به اروپا براي دارالخلافه نشينان رو کرد، قاشق و چنگال بود.طبق خاطرات گردشگران فرنگي، براي نخستين بار سپهسالار صدراعظم ناصرالدين شاه که با نحوه غذا خوردن فرنگي‌ها آشنايي داشت، پيش از سفر شاه به فرنگ به وي آداب غذا خوردن با قاشق و چنگال را آموزش داد. پس از بازگشت شاه به وطن، وي شروع به استفاده از قاشق و چنگال کرد و به دنبال آن درباريان، رجال، اعيان و اشراف به مصرف‌کنندگان قاشق و چنگال پيوستند و اين دو ابزار به‌تدريج وارد بازار‌ها و بساط دستفروشان تهراني شد.
تهراني‌ها نيز کم کم اين نوع طرز غذا خوردن را ياد گرفته و قاشق و چنگال را وارد سفره خانه‌هاي خود کردند و طولي نکشيد که قضيه جنبه عمومي پيدا کرد.
با اين حال جماعت زيادي از تهران نشينان همچنان به سنت‌هاي گذشته خودپايبند بودند و صرف غذا با دست را بر استفاده از قاشق و چنگال ترجيح مي‌دادند.سرانجام استفاده از قاشق و چنگال در ايران مرسوم شد. در ابتدا استفاده از قاشق و چنگال‌هاي نقره، مسي، ورشو و روحي مرسوم بود و به‌طور سنتي، کارد و چنگال‌هاي رسمي، از نقره يا يک فلز گران‌قيمت تهيه مي‌شد. دسته چاقوها و در برخي موارد چنگال‌ها نيز از مواد خاصي مانند استخوان، شاخ حيوانات و چوب ساخته مي‌شد.

قاشق و چنگال‌هاي امروزي
با افزايش بهاي نقره و فلزات گرانبها و همچنين عموميت يافتن استفاده از کارد و چنگال در بين مردم، ديگر از فلزات گرانبها براي ساخت قاشق و چنگال و کارد استفاده نمي‌شود.
اين روز‌ها قاشق و چنگال را بيشتر از استيل (فولاد ضدزنگ) مي‌سازند. البته براي قوي‌تر کردن استيل و آسان‌تر کردن روند ايجاد آن عناصري مانند واناديوم و تيتانيوم به آن اضافه مي‌شود و براي جلوگيري از زنگ زدن، نيکل و کروم به استيل اضافه مي‌شود.
قاشق و چنگال‌هاي امروزي مقاوم‌تر و داراي طراحي‌هاي متنوعي هستند.در حال حاضر در بازار اين کالا برندهاي گوناگوني وجود دارند .برندهايي نظير بوگاتي، سولايتر، وي ام اف، زولينگن، نيولايف و... که قيمتي گران دارند و در مقابل برندهاي ايراني استيل پاشا، زرناب، ناب استيل، استيل ايران و... که قيمت ارزان‌تري دارند.

شنيده‌ها حاکي از اين است که در حال حاضر چين بخش بزرگي از بازار سرويس قاشق و چنگال را به خود اختصاص داده است و محصولات آلماني و ايتاليايي قيمتي بسيار گران داشته و سهم کمتري از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. محصولات وطني هم اکثرا مورد استفاده هتل‌ها، ادارات و... قرار مي‌گيرند.