طریقه شست‌وشوی ظروف

چنانچه ظروف شما جرم چربي گرفته‌اند و شست‌وشو را با دست انجام مي‌دهيد، کافي است سينک را از آب پر کنيد، نصف فنجان جوش‌شيرين معمولي به آن بيفزاييد و ظروف را در آن قرار دهيد. خواهيد ديد که جرم چربي را کاملا مي‌برد
افزودن سرکه به آب داخل سينک نيز نتيجه خوبي دارد. زيرا سرکه در از بين بردن لکه‌هاي چرب به‌عنوان يک «برنده ملايم عمل مي‌کند و در ضمن، اثر ضدعفوني‌کنندگي نيز دارد.
بهتر است شست‌وشو را از ظروف تميز‌تر شروع کنيد و به ظروف کثيف و چرب خاتمه دهيد. به اين ترتيب، لازم نيست آب سينک ظرف‌شويي را چند دفعه عوض کنيد.

مايع ظرفشويي
ته مانده‌هاي صابون را جمع کنيد و آنها را در يک قوطي رنده کنيد. سپس يک يا دو قاشق سوپ‌خوري جوش‌شيرين و آب‌جوش به آن بيفزاييد. مخلوط را در يک قوطي مايع ظرفشويي خالي کنيد و حالا مايع ظرفشويي خانگي آماده است!

با اين کار، هم به اقتصاد خانواده کمک کرده‌ايد و هم در چرخه بازيافت سهمي داشته‌ايد.


بهره‌گيري بهتر از ماشين ظرفشويي
براي اينکه بيشترين بهره را از ماشين‌ظرفشويي ببريد، ظروف را در جهت افشانه آب در آن بچينيد و دهانه ليوان و فنجان‌ها را به سمت پايين قرار دهيد.


قابلمه‌ و ظروف پخت و پز
قابلمه يا ظروف پخت و پز کثيف را از آب داغ پر کنيد و نصف فنجان پاک کننده مخصوص ماشين ظرفشويي (مايع يا پودر) به آن بيفزاييد. بگذاريد چند ساعت به همين ترتيب بماند و سپس خوب آبکشي کنيد.

لکه‌هاي چاي و قهوه
با استفاده از يک تکه پارچه آغشته به جوش شيرين مي‌توان اينگونه لکه‌ها را با اطمينان خاطر از قهوه‌خوري و فنجان، و حتي ظروف چيني مرغوب، پاک کرد.

ظروفي از جنس روي
1- بعد از خريدن ظروف رويي ، قبل از استفاده ، مي توانيد داخل ظرف را آب بريزيد ، چند قاشق سرکه اضافه کنيد و آن را چند دقيقه روي اجاق قرار دهيد تا بجوشد و بعد آب آن را خالي کرده و از ظرف استفاده کنيد، هرگز سياه نمي شود.
2- اگر اين ظروف سياه شده ، براي تميز کردن آن از سيم ظرف شويي و صابون استفاده کنيد
3- اگر اين ظروف بر اثر سرخ شدن يا پختن غذا سياه شده ، ظرف خالي را روي اجاق قرار دهيد و شعله را روشن کنيد . با اين کار تمام قسمت هاي سياه ظرف به صورت دود از ظرف خارج مي شود و ظرف شما کاملاً سفيد مي شود . به شرط اينکه بعد از خاموش کردن اجاق ، تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشيد. چون اين کار باعث سوراخ شدن ظرف مي شود.

تميز کردن ظرفي که در آن غذا سوخته است
اگرغذا به ته قابلمه چسبيده ، هرگز کارد، قاشق يا کفگير فلزي براي پاک کردن آن به کار نبريد. کافي است آن را از آب گرم پر کنيد و مقداري نمک نيز به آن اضافه کنيد. اگرغذا خيلي محکم به قابلمه چسبيده است ، مقداري سرکه در آن بريزيد و بجوشانيد تا کاملاً پاک شود.

تميز کردن قوري استيل
اگر قوري شما جرم گرفته است ، قوري را پر از آب کنيد و ، مقداري آبليمو در آن بريزيد و روي اجاق بگذاريد تا بجوشد . قوري شما کاملاً تميز مي شود.

پاک کردن ظروف آلومينيومي
براي پاک کردن اين ظروف مي توانيد از سرکه استفاده کنيد: چند قاشق سرکه داغ داخل ظروف بريزيد. ظروف شما کاملاً نو و درخشان مي شود.