انواع و کاربردهای كارد و قاشق و چنگال غذاخوری

در گذشته كارد و چنگال‌هاي رسمي غذاخوري ، از فلزات گرانبها مانند نقره و حتي در دربار پادشاهان از طلا تهيه و در موارد لوکس تر دستگيره آنها نيز از مواد خاصي مانند استخوان، عاج و شاخ حيوانات و چوبهاي نفيس و صدف ها ساخته مي‌شد . در دوره هاي مختلف در اروپا، در زمينه طراحي و ساخت كارد و چنگال‌هاي حرفه‌اي پيشرفت هاي زيادي رخ داد . انواع کارد و چنگال ها براي مصارف متعدد سر ميز و در آشپزخانه بوجود آمد . سرويس قاشق و چنگال

كارد و چنگال كيك‌خوري . که البته به معناي خوردن کيک با اين کارد و چنگال نيست ! اين لوازم و در واقع براي سرو کيک بکار ميروند .
امروزه همه قاشق‌ و چنگال بايد از جنسي باشند كه بتوان آنها را در ماشين ظرف‌شويي قرار داد و جنس آن بايد با دوام باشد و به مرور در داخل ماشين از بين نرود . پس بايد جنس قاشق ‌و چنگال محكم‌ و مقاوم‌ باشد و ضد زنگ باشد . براي همين سرويس‌هاي قديمي که قبلا از عاج و صدف و استخوان ساخته شده بودند به تدريج از دور خارج شدند . باخاطر داشته باشيد که لوازم فلزي سبك و نازك و حتي داراي دسته‌هاي چوبي و لاکي و اکروليکي و پلاستيکي مانند تصوير اول ، براي قراردادن در ماشين‌هاي ظرف‌شويي اصلا مناسب نيستند . استيل آنها زنگ ميزند و دسته لاکي آنها به مرور کدر ميشود .
كارد و چنگال ماهي‌خوري که نوع بزرگ آن براي سرو ماهي و نوع کوچک آن براي خوردن بر سر ميز استفاده ميشود . لبه کارد در سمت ديگر کمي متفاوت است و چنگال آن نيز با چنگال هاي غذاخوري فرق دارد .
براي چيدن کارد و قاشق و چنگال روي ميز قاعده خاصي وجود دارد و البته تزيين اينها نيز به خود شما بستگي دارد .
معمولا كارد و ‌قاشق ‌و چنگال‌ها را رو به بالا کنار بشقاب‌ها سر ميز غذا قرار ميدهند . اما براي ميهماني‌هاي رسمي تر در مراسم و تشريفات , كارد كره‌خوري را مي توان به‌صورت مايل و کج در كنار بشقاب اردور خوري قرار داد يا آنها را با تزيين خاص روي ميز چيد. البته در ميهماني هاي غيررسمي ميتوان همه آنها را کنار ميز داخل ظرف مخصوص يا ليوان بلند و يا به طرز خاص مانند گل در شکل بالا دور بشقابها قرار داد . جهت قرار دادن قاشق ‌و چنگال‌ها بر سر ميز مي‌توانيد از روبان و برگ گل‌هاي زيبا و برگ سبز و ... استفاده كنيد. با روباني متناسب و همرنگ با دستمال سفره، گره بزنيد و يا مي توانيد آنها را با پاپيون درون بشقاب قرار دهيد. براي خريد لوازم غذاخوري حتما از نوع خوب بخريد خصوصا اينکه اگر مرتب در داخل ماشين ظرفشويي قرار خواهيد داد .
سرويس هاي کامل قاشق و چنگال داراي لوازم مخصوص آشپزخانه از قبيل همزن و کفگير و ملاقه و انبرک و گيره و .... هستند . برخي سرويس ها و گيره هاي مخصوص برش و سرو کباب در اندازه بلند هستند تا دستها از حرارت کباب پز مصون باشد .
سرويس آشپزخانه : انبرک و کارد و چنگال برش ماهي و مرغ و بوقلمون و بره و ...
کاردهاي برش نان کنگره دار و اره اي هستند و چنگال برخي از آنها بر سر کارد قرار دارد .
براي خوردن استيک بر سر ميز هميشه به کارد اره اي و کنگره دار نياز است .
انواع کارها و چنگال ها را در شکل بالا مشاهده ميکنيد : از چپ به راست : 1 - چنگال مخصوص دسرخوري مانند ميوه و کيک و .... 2 - کارد مخصوص برداشتن تکه هاي دسر يا ترشي از داخل مايع در داخل شيشه . از نوع کوچکتر آنها ميتوان به خلال هاي اردور خوري اشاره کرد که چوبي و پلاستيکي آنها در بازار موجوند . قاشق و چنگال هاي متنوع براي اردور و فينگرفود و مزه و اسنک
3 - اين چنگال براي سرو و خوردن سالاد و برگهاي پهن مناسب است . 4 - چنگال معمولي غذاخوري است . 5 - براي برش و سرو گوشت بره و ميتلاف ها و ژيگو و ... بره درسته و بوقلمون و ... در سر ميز بکار ميرود . 6 - نوعي چنگال براي سرو قطعات گوشت از ظرف شفينگ ديش در بشقاب ميهمانان است که معمولا در ميهماني هاي رسمي توسط ميزبان يا پيشخدمت انجام ميشود . 7 - اين نوع چنگال هم براي نگهداشتن گوشت کاربرد دارد که با دست ديگر با کارد گوشت را تکه تکه ميکنند . در آشپزي ايراني ميتوان براي برداشتن قطعات سرخ شده کدو و بادنجان استفاده کرد . معمولا از انواع ديگر بلندتر است .