بطری‌های پلاستیکی برای تصفیه آب

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، آب آشامیدنی در قالب بطری‌های پلاستیکی به فروش می‌رسد. افزون بر این‌که تولید این بطری‌ها سبب مصرف مقدار زیادی انرژی می‌گردد، متاسفانه بخش زیادی از آن بازیافت نمی‌شود و این خود بر حجم مشکلات موجود می‌افزاید.
شاید نوآوری جدیدی که امکان تصفیه آب در هر جایی را به ما می دهد بتواند راه حل خوبی برای رهایی از وضع بغرنج کنونی باشد.
این فیلتر قابل حمل آب که «واتربین» (WatreBean) نام دارد می تواند آب لوله کشی شهری را تصفیه کند. سازندگان این وسیله می گویند این فناوری قابلیت زدودن کلر، بو و نیز مزه بد از آب شهری را دارد و همچنین مقداری منیزیم به آن می افزاید. این فیلتر را می توان درون هر نوع بطری قرار داد و به این ترتیب، جلوی مصرف حجم زیادی از بطری پلاستیکی در سال گرفته می شود. هر یک از این فیلترها که از کربن فعال به دست آمده از نارگیل هستند، می تواند تا سه ماه بخوبی آب را تصفیه کند. همچنین این ماده بی خطر بوده و در صورت وارد شدن به بدن مشکلی ایجاد نمی کند.
طرز کار این فیلتر بسیار ساده است. پس از قراردادن فیلتر درون یک بطری و ریختن آب درون آن، کافی است در بطری را بسته و آن را چند ثانیه تکان دهید. هر قدر بطری بیشتر تکان داده شود، آب بهتر تصفیه می گردد.
آمارها نشان می دهد هر فرد حدود ۱۶۷ بطری پلاستیکی در سال مصرف می کند. در هر سال حدود ۱.۵ میلیون تن زباله فقط از بطری های پلاستیکی دورریخته شده ایجاد می شود.