روی ظروف چینی نقاشی کنید

رنگ ميناي سفال: رنگ کردن طرح‌ هاي تزئيني روي چيني فوق ‌العاده مي ‌باشد اما بايد دقت کنيد که از رنگ‌ هاي سفال غير سمي استفاده نمائيد. توجه داشته باشيد که از کشيدن طرح‌ هاي نقاشي شده روي مناطقي که در تماس با مواد غذائي مي‌ باشند نظير لبه‌ فنجان‌ ها يا ليوان‌ ها يا داخل آن ها ممانعت کنيد. دامنه و وسعت رنگ‌ مينائي سفال براي تزئينات روي ظروف چيني را مي ‌توان کاسته يا افزايش داد بنابراين دقت کنيد که مطابق دستور راهنماي کارخانه توليد آن درباره طرز استفاده و کاربرد نوع به‌ خصوصي که انتخاب کرده‌ايد، عمل نمائيد. دستورات راهنما هم چنين جزئياتي در رابطه با اين که چطور طرح خود را ثابت نموده تا دوام و استحکام آن بيشتر باشد و طرز تميز کردن قلم‌ موها و ديگر تجهيزات توضيح خواهد داد.
آماده کردن سطوح: دقت نمائيد سطوح چيني را که براي تزئين انتخاب مي ‌کنيد تميز و خشک باشند. ابتدا ظرف چيني را در آب داغ با کف صابون بشوئيد و آب بکشيد سپس صبر کنيد تا خشک شود. اگر ظروف چيني را تازه خريده‌ايد در محلول 600 ميلي‌ متر آب گرم و 10 ميلي ‌ليتر سرکه بشوئيد. اين عمل هرگونه اثر انگشت چرب را از سطح آن تميز مي ‌کند. هم چنين مي ‌‌توانيد از همين محلول براي تميز کردن کاشي ‌ها ديوار قبل از نقاشي کردن آن ها استفاده نمائيد.
انواع نقاشي: انواع متفاوت رنگ براي تزئين چيني وجود دارد که شما مي ‌توانيد از هر يک از آن ها استفاده نمائيد. رنگ ميناي سفال سرد که نيازي به آماده کردن آن نيست اما اين نوع رنگ هميشه براي سطوحي که در تماس با مواد غذائي هستند مناسب مي ‌باشد و يک لايه آستر رنگ جلا براي محافظت از طرح شما در برابر صدمات احتمالي روزمره لازم مي ‌باشد. انواع ديگر رنگ ميناي سفال هنگام خشک شدن طرح به ‌وسيله فر خانگي گرم و رنگ آن ها ثابت مي شود.
قلم ‌موها: براي کشيدن طرح از قلم‌موي نقاشي استفاده نمائيد. اگر چه قلم موهاي با پرز سمور بهتر مي ‌باشند اما گران قيمت هستند که به‌ جاي آن ها مي ‌توانيد از قلم‌ موهائي با پرز سنجاب يا پرز مصنوعي استفاده نمائيد به‌ هر حال هر نوع قلم‌ موئي را که انتخاب مي‌ کنيد پس از استفاده نمودن و قبل از اين که رنگ مينا روي پرزهاي آن ها خشک شود کاملاً تميز کنيد. نوع به‌ خصوصي از رنگ مينا حلال در آب هستند. بنابراين قلم‌ موها و جاي نگهداري آن ها را مي ‌‌توانيد به ‌آساني در آب گرم و صابون بشوئيد اما انواع ديگر ممکن است نياز به حلال معمولاً الکل سفيد يا تينر داشته تا تميز شوند. دقت کنيد دستور راهنماي کارخانه نوع رنگي را که انتخاب مي ‌کنيد مطالعه نمائيد. قلم ‌موهاي تميز شده را به ‌صورت ايستاده روي دسته در محفظه تميزي نگه داريد.
اگر ظرف چيني را تازه خريده‌ايد در محلول 600 ميلي‌ متر آب گرم و 10 ميلي ‌ليتر سرکه بشوئيد. اين عمل هرگونه اثر انگشت چرب را از سطح آن تميز مي ‌کند. هم چنين مي ‌‌توانيد از همين محلول براي تميز کردن کاشي ‌ها ديوار قبل از نقاشي کردن آن ها استفاده نمائيد.
تزئين کردن: براي جلوگيري از ايجاد لکه و سياهي، قبل از ادامه دادن کار روي طرحي که کار مي‌ کنيد بگذاريد تا کاملاً خشک شود. دقت نمائيد هر گونه اشتباهي را بلافاصله پاک کنيد زيرا رنگ سفال هنوز مرطوب است. زماني ‌که قلم‌ موئي را براي رنگ کردن مکان مخصوصي به ‌کار مي ‌بريد، اندازه قلم‌مو را متناسب با شکلي که روي آن کار مي‌ کنيد انتخاب نموده و در صورتي ‌که شک داريد هميشه سعي کنيد از سايز کوچک تر از آن چه فکر مي‌ کنيد مورد نياز است استفاده نمائيد. دقت کنيد پرزهاي قلم ‌مو زياد با رنگ آغشته نشود زيرا سبب چکيدن و جاري شدن رنگ از قلم‌ مو مي ‌شود و سعي کنيد قلم‌ مو را معمولاً در يک جهت(چپ) حرکت کنيد.
مراقبت‌ هاي بعدي: به‌ خاطر داشته باشيد که دوام طرح‌ هاي نقاشي روي چيني را که خودتان در خانه رنگ مي‌ کنيد خيلي کمتر از ظروف چيني مي ‌باشد که در کوره پخته شده و از فروشگاه‌ ها تهيه نموده‌ايد. اين به‌ خصوص زماني صحت دارد که طرح ‌هاي روي سفال با رنگ‌ هاي حلال در آب نقاشي شده‌‌اند. قطعات رنگ شده را به ‌آرامي در آب ولرم با کف صابون بشوئيد و دقت کنيد با پارچه يا تنظيف روي آن ها نکشيد و صبر کنيد تا به ‌تدريج کاملاً خشک شود. براي ايجاد تزئينات پايدار و ماندگار روي گلدان‌ ها و کاسه‌ ها، آن ها را با دو لايه روغن جلاي شفاف آستر کنيد. اين عمل مانع از ايجاد شکاف و ترک ‌خوردگي طرح شما هنگام استفاده نمودن از آن ها مي ‌شود و به ‌صورت لايه محافظي عمل مي‌ نمايد. هرگز تکنيک آستر کردن را روي قطعاتي که براي ظروف غذا استفاده مي ‌شود به‌ کار نبريد.