5 باور غلط درباره دستگاه های تصفيه آب خانگی

استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای ارتقای سطح سلامتی خانواده و بالابردن کیفیت آب آشامیدنی در بیشتر کشورهای پیشرفته با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شده است. در سالهای اخیر در ایران نیز مردم با این سیستم ها و مزایای آن آشنا شده اند و آب شیرین کن ها جایگاه خود را در آشپزخانه خانواده ها پیدا کرده اند. اما هنوز هم از برخی از مردم نسبت به ضرورت این سیستم ها تردید دارند. مطالعات نشان می دهد این تردید به دلیل باورهای اشتباهی است که غالبا به دلیل اطلاعات نادرست در ذهن مردم وجود دارد. در اینجا به 5 باور اشتباه درباره دستگاه های آب تصفیه کن خانگی اشاره می کنیم.

باور غلط شماره 1 : آب لوله کشی شهری نیازی به تصفيه آب ندارد!
اشتباه است. البته هیچ کس منکر زحماتی که در تصفيه خانه های سازمان آب برای پالایش آب کشیده می شود نیست. اما نکته اینجاست که نه تنها درایران ، بلکه در هیچ کشور دیگری ناخالصی های محلول در آب مثل : سختی و سنگینی آب ، املاح حل شده در آب و ... از آب جدا نمی شوند چرا که هزینه جداسازی ناخالصی های محلول در آب بسیار بالاست و نیاز به فن آوری های پیشرفته مثل تکنولوژی اسمزمعکوس دارد. با توجه به اینکه حجم زیادی از آب شهری صرف مصارف غیر آشامیدنی ( مثل شستشوی لباس ، استحمام ، شستشوی ظروف ، آبیاری گلدان ها و باغچه ها و ... ) می شود لذا عاقلانه نیست که تمام آب مصرفی شهری با هزینه های هنگفت تصفیه کامل شود و ناخالصی های حل شده در آن حذف شود. علاوه بر این پوسیدگی و زنگ زدگی لوله های شهری نیز عامل دیگری است که باعث آلوده شدن نسبی آب شهری می گردد. کارشناسان معتقدند با حذف این ناخالصی ها و همچنین حذف ذرات ناشی از پوسیدگی لوله ها از آب آشامیدنی ، می توان آبی باکیفیت بالاتر را برای مصرف آشامیدنی تهیه کرد.
دستگاه های تصفيه آب خانگی همان حلقه گم شده ای هستند که با حذف ناخالصی های محلول و حذف سختی و سنگینی از آب شهری آبی سبک ، سالم و گوارا را در اختیار خانواده ها قرار می دهند که کیفیتی به مراتب بالاتر دارد.
باور غلط شماره 2 : با حذف سختی و سنگینی آب ، بدن دچار کمبود املاح معدنی می شود!
این یک باور غلط است. ابتدا بهتر است بدانید که به طور کلی املاح معدنی برای بدن انسان غیر قابل جذب و حتی مضر هستند. و بدن انسان طوری طراحی شده است که این املاح را همانند سموم دفع کند که البته در خصوص برخی از آنها مانند سدیم (که در نمک یافت می شود) قادر به دفع کامل آنها نیست. یکی از معروف ترین املاح معدنی که امروزه مضرات آن به اثبات رسیده است ، نمک است. کربنات کلسیم نیز یکی دیگر از ترکیبات معدنی است که باعث ایجاد جرم و رسوب در جداره کتری ها می شود. بنابراین املاح معدنی موجود در آب نه تنها برای بدن مفید نیستند بلکه گاه می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه و دردمفاصل نیز بشوند. از طرفی همین املاح معدنی به آب طعم می دهند لذا هرچه آب ناخالص تر باشد ، طعم و بوی آن نامطبوع تر است.
ترکیبات شناخته شده برای بدن انسان ، ترکیبات آلی هستند که به وفور در غذاها ، سبزیجات ، میوه ها و ... یافت می شوند و هیچ نگرانی بابت کمبود این مواد در بدن وجود ندارد.

باور غلط شماره 3 : تعداد فیلترهای بیشتر نشانه کیفیت بهتر آب خروجی است!
اشتباه است. آنچه که کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه کننده آب را تعیین می کند ، نوع فیلترها و تکنولوژی به کار رفته در آنها است نه تعداد آنها. به جای دقت به تعداد فیلترها ، درباره نوع عملکرد فیلترها بپرسید و ببینید که آیا با آنچه که مد نظر شماست مطابقت دارد یا خیر؟

باور غلط شماره 4 : جوشاندن آب جایگزین مناسبی برای دستگاه تصفيه آب خانگی است!
اشتباه است. بسیاری از مردم گمان می کنند با جوشاندن آب کیفیت آن بهتر می شود و به نوعی آب تصفیه می شود. اما بهتر است بدانید که جوشاندن آب تنها در مواقعی که احتمال آلودگی میکروبی وجود دارد ، موثر خواهد بود. مثلا زمانی که در مواقع ضروری قصد داریم از آب برکه ها یا رودخانه ها استفاده کنیم از آنجا که قطعا در این آبها انگل ، ویروس ، باکتری و ... وجود دارد بهتر است به مدت 20 دقیقه آب جوشانده شود تا در اثر حرارت ، میکروارگانیزمهای بیماری زا کشته شوند. اما این جوشاندن سموم محلول در آب مثل نیترات ، ناخالصی های حل شده در آب ، سختی و سنگینی ، فلزات سنگین و... را از آب حذف نمی کند. از طرفی از آنجا که آب لوله کشی شهری ، کلرزنی می شود لذا نگرانی از بابت آلودگی میکروبی وجود ندارد و در نتیجه جوشاندن آن لازم نیست و کمکی به بهتر شدن کیفیت آب نمی کند.

باور غلط شماره 5 : استفاده از آب معدنی می تواند جایگزین آب تصفيه کن های خانگی باشد!
امروزه به اثبات رسیده است که آب های معدنی اغلب دارای املاح و ترکیباتی هستند که بدن ما قادر به جذب آنها نیست. این ترکیبات در اندامهای بدن رسوب کرده و عوارضی مانند سنگ کلیه، بیماری های قلبی و عروقی، عوارض فشار خون و ... را باعث می شوند. هنگامی که آب حاوی املاح معدنی نوشیده می شود، پس از سه دقیقه الی سه ساعت (بستگی به غلظت مواد معدنی موجود در آب) پدیده ای به نام Leukocytosis (افزایش تعداد گلبولهای سفید خون) اتفاق می افتد. این اولین واکنش بدن در وضعیت دفاعی است.
جالب است بدانید بر اساس قوانین بهداشتی ، کارخانه های تولید آب معدنی موظف هستند آب چشمه ها را از فیلترهای RO (اسمز معکوس) عبور دهند. این همان فیلتری است که در دستگاه های تصفیه آب خانگی آکواجوی استفاده می شود.