ویژگیهای اتاق کودک

اصولاً بهتر است محل استقرار اتاق کودک در نماي جنوبي ساختمان باشد تا از نور خورشيد بر خوردار گردد. وسايل گرمازا در اتاق کودک نبايد به هيچ وجه در دسترس او قرار داشته باشند.

ميز کار ، ميزبازي، وسايل بازي و تخت خواب کودک بايد از مواد و وسايل طبيعي تهيه شده باشند نه از وسايل مصنوعي. زيرا بچه هابه طور مداوم در تماس مستقيم با اين وسايل هستند. اصولا ً بچه ها خيلي زياد عرق مي کنند وگاهي براي مدت طولاني تن برهنه خود را به وسايل مي چسبانند. گفته مي شود بيماريهاي سرطاني گاهي در اثر ارتباط تن برهنه کودک با وسايل و امکانات پلاستيکي و ايجاد تعريق بين آنها شکل مي گيرد که ممکن است سالها بعدبروز کند. بهترين جنس براي وسايل کودک، وسايل چوبي هستند. سيسموني

رنگ و فرم وسايلي که بچه ها از آنها استفاده مي کنند در تعيين و شکل گيري شخصيت آنها نقش مهمي دارد. با توجه به تفاوت سليقه دختران و پسران رنگ و فرم مورد استفاده براي کودکان دختر و پسر نيز تفاوت مي کند. دختران بيشتر به رنگهاي صورتي و ليمويي وپسران به رنگ هاي آبي روشن و خاکستري علاقمند مي باشند. در کنار اين رنگها معمولاً کودکان از ديدن رنگهاي متضاد نيز خوشحال مي شوند و به سمت آنها جذب مي شوند.

از آنجا که هر کودکي قيافه و خصوصيات خاص خود را دارد.علايق و سليقه هاي آنها نيز متفاوت است. نبايدبه اشتباه تصور شود که علايق کودکان با يکديگر و يا با علايق ما مشترک است. در نظر گرفتن تنوع وسايل و امکانات در اتاق کودک به دليل استفاده طولاني مدت از اهميت بسياري برخورداراست.

کودکان به نقاشي و حجم سازي بسيار علاقمند مي باشند و دوست دارند وسايلي را که در اختيار دارند رنگي کنند، مثل نقاشي کردن روي ديوارهاي اتاقشان.گاهي اين مسئله باعث ايجاد اضطراب و نگراني در خانواده ها مي شود. اما بايد دقت نمود که کودکان را از انجام اين کار نهي نکنيم.و فضاي لازم را براي انجام اين کار براي او فراهم کنيم.به طور کلي آشنايي با روانشناسي کودکان و چگونگي تزيين اتاق آنان مسئله بسيار مهمي است به طوريکه شايد بتوان گفت ارتباط بسيار زيادي بين تزيين اتاق کودک و اصلاح جامعه وجود دارد.

منبع: بيتوته