وضعیت مهدكودك ها و مركز پیش دبستانی در ایران و جهان

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال كشور ، 6 میلیون و 812 هزار و554 كودك زیر6 سال در كشور وجود دارد كه باید به مراكز پیش دبستانی بروند . این در حالی است كه در سال گذشته فقط 481 هزار و 738 نفر ، یعنی حدود 7 درصد این كودكان به مهد كودك رفته‌اند و جالب اینجاست كه از این تعداد فقط 8/0 درصد دارای مادران خانه دار هستند ، یعنی بقیه از سر اجبار و به دلیل شاغل بودن مادر ، به مهد كودك پا گذاشته اند . قرار است این رقم تا پایان برنامة چهارم توسعه به 20درصد برسد . یعنی فرهنگ آموزش پیش از دبستان چنان كم رنگ در جامعه پیشرفت می كند كه مسئولان با هزار تمهید و برنامه ریزی امیدوار هستند كه تا سال دیگر فقط20 درصد از كودكان را به سوی محیط های آموزش ویژة كودكان زیر هفت سال راهی كنند . کفپوش مهدکودک
این در حالی است كه اگر چشم بر آمار عجیب و غریب كشورهای پیشرفته ببندیم ، می بینیم كه در كشوری نظیر كوبا بیش از 95 درصد از كودكان زیر هفت سال تحت آموزش قرار دارند .در حال حاضر 10 هزار و 611 مهد كودك در سراسر كشور وجود دارد كه حدود 9 هزار از این تعداد در اختیار بخش خصوصی است . در هر حال هدف اصلی در آموزش پیش دبستانی پرورش انسان هایی با ویژگی های مطلوب انسانی است .
اهمیت و ضرورت آموزش پیش از دبستان :
براساس یافته های روان شناسی و علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت كودكان نقش اساسی و تعیین كننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیری‌كودكان عمیق تر،‌سریعتر و آسان تر انجام می شود.توانایی های آنان درجنبه های مختلف رشد شكوفا می شود و پایه های اصلی شخصیت آنها شكل می گیرد.
بر همین اساس بسیاری از پژوهشگران و سیاستگذاران امر آموزش، روی آموزش ها و آموزش مهارت های پیش دبستانی و دبستان تأكید دارند و از این بین تأكید ویژة آنها بر آموزش زبان مادری ، ریاضیات و مهارت های هوشی- هنری است .
آنها معتقدند حذف آموزش مهارت هایی چون آواشناسی كلمات كه عامل مهمی جهت شناسایی درست حروف و درنتیجه كلمات است ، آموزش اطلاعات عمومی و زبان دوم و آموزش صحیح رفتارهای اجتماعی باعث دلزدگی از ورود به مدرسه و درنهایت افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان می شود.
پژوهشگران معتقدند بروز ناهنجاری های رفتاری- آموزشی چون ناتوانی در درك مفاهیم آموزشی، بی قراری و شیطنت در كلاس، بیش فعالی، بی نظمی در انجام تكالیف یا رفتارهای شخصی، فرار از مدرسه، تكرار پایه آموزشی (مردود شدن) و هر نوع عدم تعادل رفتاری- آموزشی ناشی از غفلت در آموزش صحیح در پایه پیش دبستانی است. درحقیقت همه كودكان نیاز دارند تا پیش از ورود به مدرسه و یا بهتر بگوییم ورود به اجتماع، آمادگی های لازم را كسب كرده و برای ورود به اجتماع حاضر شوند.
مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری صحیح در آموزش پایه پیش دبستانی و انتخاب برنامه آموزشی با كیفیت بالا نه تنها باعث افزایش آمادگی و اشتیاق كودكان برای ورود به مدرسه و اجتماع می شود بلكه به صورت خاص، تاثیر بسیار مثبتی بر كودكان متعلق به خانواده های متوسط،كم درآمد و یا كودكانی كه والدین آنها تحصیلات مناسب و بالایی ندارند(منظور تحصیلات دانشگاهی است) خواهد داشت.