كاربرد فيلترها در تصفیه آب

5-1- صنعت آب و فاضلاب
آب يکي از ضروري‌ترين عناصر حيات بر روي زمين است و اگر چه بيش از 70 صد از سطح کرة زمين با آب پوشيده شده است اما، کمتر از 3 درصد آن آب شيرين مي‌باشد. از اين مقدار 79 درصد به قله‌هاي يخي تعلق دارد، 20 درصد آن آبهاي زير زميني است که به راحتي قابل دسترسي نمي‌باشند و فقط 1 درصد آن شامل درياچه‌ها و رودخانه‌ها و چاه‌ها مي‌باشد که به راحتي به دست مي‌آيد. فرايند پاک‌سازي و تصفيه آب بسيار طولاني و زمان‌بر است. يکي از مراحل تصفيه آب جداکردن آلاينده‌ها از آب مي‌باشد که در اين مرحله از فيلتراسيون استفاده مي‌شود.

5-2- صنايع غذايي
صنعت لبنيات، آب‌ميوه و صنايع ديگري كه در حوزه‌ی صنايع غذايي قرار مي‌گيرند، يكي ديگر از مصرف‌كنندگان اصلي فرايند فيلتراسيون محسوب مي‌شوند. به طور مثال، سيستم‌هاي آلترافيلتراسيون در توليد پنير استفاده مي‌شوند، هم‌چنين از سيستم‌هاي فيلتراسيون در پاستوريزاسيون و هموژنيزاسيون نيز استفاده مي‌شود.
امروزه بوسيله آلترافيلتراسيون توانسته‌اند اجزاي شير را تغليظ نموده و به طور جزء به جز ء جداسازي نمايند. اين امر موجب شده است تا بتوان محصولات جديدي مطابق با نياز هاي مصرف کننده به بازار عرضه نمود.

5-3- صنايع داروسازی
توليد دارو با سيستم‌هاي مختلفي انجام مي‌شود. داروی تولید شده، نياز به خالص‌كردن دارد و اهميت خالص‌سازي دارو كمتر از توليد دارو نيست. به طوري كه توليد دارو 30 درصد از هزينه‌هاي دارو را دربرمي‌گيرد، در حالي كه 70 درصد هزينه‌ها، صرف خالص‌سازي دارو مي‌شود. مهم‌ترين مرحله ‌خالص‌سازي، فرايند فيلتراسيون مي‌باشد. در خالص‌سازي ِ داروها از فرايندهايي مانند دياليز، ميكروفيلتراسيون و نانوفيلتراسيون استفاده مي‌شود.

5-4- تصفية هوا و خالص‌سازي گازها
يكي از کاربردهاي اصلي فرايند فيلتراسيون تصفيه هوا و يا توليد گازهاي خالص، مانند اكسيژن خالص و نيثروژن خالص مي‌باشد كه اين گازها كاربردهاي صنعتي زيادي دارند. در فرايندهايی كه برای توليد اكسيژن و نيتروژن خالص به كار برده مي‌شود، از فيلتر استفاده مي‌شود.
يک مثال آشنا از کاربرد فيلترها براي تصفيه هوا، ماسک‌هاي صورت ميباشند. ماسکهاي معمولي که بيش‌تر در روزهاي آلوده از آنها استفاده مي‌کنيم، نوعي فيلتر دارند که به ذرات معلق هوا اجازه عبور نمي‌دهند و به اين ترتيب مانع رسيدن آلودگيها به مجاري تنفسي ما ميشوند