روشهای خواباندن نوزاد

اگر مي‌خواهيد نوزادتان شب ها به راحتي بخوابد و شما هم شب هاي آرامي داشته باشيد، از حالا شروع کنيد: براي بعضي از والدين، اصطلاح (خوابيدن مثل يک بچه) عبارت آشنايي است. همان طور که همه پدر و مادرهاي جديد هم مي دانند، بيدار شدن در طول شب در همه نوزادان مشترک است. اغلب در هفته هاي اول تولد، نوزاد چند بار در طول شب براي شير خوردن بيدار مي شود و خواب شما را مختل مي کند. با وجود اين، حتي در روزهاي اول هم مي‌توانيد در نوزادتان عادات خوب خوابيدن را ترغيب کنيد. سيسموني

تفاوت آشکاري بين روز و شب ايجاد کنيد. اين تفاوت را مي‌توانيد با چهار روش ساده به وجود آوريد.

الف- براي خواب شبانه نوزاد، محيط را تاريک نگه داريد و هنگام شيردهي شبانه از حداقل نور استفاده کنيد.

ب- وقتي نوزاد آرام شد و به خواب رفت سعي نکنيد با وسواس زياد مرتب به اتاقش برويد و او را چک کنيد. شما با اين کار خواب او را به هم مي‌ريزيد. سعي کنيد وقتي صداي گريه اش را شنيديد به سراغش برويد.

پ- بايد ياد بگيريد گريه هاي واقعي را از بي‌قراري براي خواب تشخيص دهيد. نوزادتان به طور طبيعي به مرحله سبکتر خواب در فواصل متفاوتي مي‌رسد و ممکن است، بي‌قراري کند. فقط وقتي اين گريه ها به طور کامل شدت يافت به آنها جواب دهيد.

ت- سعي کنيد محيط در شب زياد بر نوزادتان اثر نگذارد. موقع شير دادن و تعويض پوشک نوزاد آرام و ساکت باشيد و هنگامي که واقعا لازم است پوشکش را تعويض کنيد.

جاي آرامي براي خواب نوزاد فراهم کنيد. در تختخواب نوزاد از اسباب بازي‌هايي که صدا و نور توليد مي‌کنند، استفاده نکنيد. سعي کنيد موقع خواب، حالت آرام و ساکتي ايجاد کنيد. همچنين ايده خوب ديگر اين است که فضاي گرم، نرم و راحتي را براي خواب از همان ابتدا فراهم کنيد.

بيشتر نوزادان در يک تختخواب بزرگ نمي‌خوابند، اغلب گهواره را ترجيح مي‌دهند. يک موسسه تحقيقاتي توصيه مي‌کند ايمن ترين جا براي نوزادتان در ? ماه اول تولد، خوابيدن در يک تخت در اتاق شماست. اين کار شير دادن در شب را نيز براي شما آسانتر مي‌کند.

اجازه دهيد نوزادتان خودش ياد بگيرد که بخوابد و آرام شود. اکثر والدين مي‌خواهند شيوه هايي براي خواباندن و آرام کردن به کار گيرند تا نوزاد به خواب رود. چه کسي مي‌تواند چنين والديني ر ا سرزنش کند! اگر نوزادتان هميشه متکي به شيوه هايي باشد که شما براي خواباندن او به کار مي‌بريد خوابيدن خودش را ياد نمي‌گيرد و اين به معني اين است که اگر در طول شب بيدار شود نمي تواند به تنهايي دوباره بخوابد.

هميشه وقتي او خواب آلوده مي‌شود، او را پايين بگذاريد. شما بايد بتوانيد اين کار را از حدود ? ماهگي انجام دهيد. وقتي عادت کرد به تنهايي بخوابد و بيدار شود، و دوباره خودش در طول شب بخوابد ديگر مشکلي نداريد.

يک نوزاد بيش از حد خسته، براي خوابيدن در شب مشکل خواهد داشت. بنابراين فرصت چرت‌هاي روزانه را به اميد اينکه شب خواب بهتري داشته باشد با حقه و کلک از او نگيريد. چرت‌هاي روزانه او را براساس سنش برنامه ريزي کنيد. براي مثال، در يک ماهگي نوزادتان به حدود ?ساعت خواب روزانه نياز دارد. در ? ماهگي ?تا ? ساعت، در ? ماهگي ? تا ? ساعت، اين ساعات را به چند قسمت در طول روز تقسيم کنيد.

زمان خواب را هميشه آرام و يکنواخت و در يک قالب معين قرار دهيد. شما مي‌توانيد تعيين وقت خواب يکنواخت و معين را از ? ماهگي شروع کنيد. هم نوزاد و هم شما به آن علاقه مند خواهيد شد. يعني زمان معين هر روز بايد يکنواخت باشد. اين ساعت مي‌تواند بين ? تا ? بعد ازظهر باشد. ?? تا ?? دقيقه قبل از وقت خوابيدن مي‌توانيد کارهايي از قبيل داستان گفتن، حمام کردن، تعويض پوشک يا لباس‌هاي نوزاد، ماساژ بدن نوزاد، يا آخرين وعده شير دادن را قرار دهيد.

استفاده از همه اين روش‌ها، کمک مي‌کند تا نوزادتان استراحت کند و خستگي اش تمام شود. ولي باز هم به ياد داشته باشيد، نوزاد را وقتي هنوز بيدار ولي خواب آلود است، پايين بگذاريد.

منبع:خبرگزاري خامه پرس