تصفیه آب جهت جلوگیری از رسوب

تصفیه آب جهت جلوگیری از رسوب در سیستم های سرمایش و گرمایش: همانطوری که گفته شد بیشترین مشکل در این بخش مصرفی آب خانگی ایجاد رسوبات مخرب است. بخشی از مشکلاتی که رسوبات آب ایجاد می کنند شامل موارد زیر است:
اتلاف انرژی (حرکت آب در لوله ها کند شده و حرارت آن در مسیر از بین می رود یا اینکه ضخامت لایه رسوب در مخازن آب گرم چنان بالا رفته که مدت زمان بیشتری لازم است تا آب گرم شود.)
کاهش عمر مفید تاسیسات (رسوبات باعث ایجاد خوردگی در سطح داخلی لوله ها ، اتصالات و مخازن آب می شوند. بدین ترتیب عمر مفید آنها کاهش می یابد)
کاهش فشار آب (افزایش ضخامت لایه رسوب در لوله ها و اتصالات، مسیر حرکت آب را چنان باریکتر می کند که باعث افت فشار و گاها حتی مسدود شدن مسیر آب می شود.)
افزایش مصرف آب (وقتی آب نمی تواند گرمایش یا سرمایش لازم را ایجاد کند، مصرف کننده سعی می کند میزان بیشتری از آب را برای رفع نیاز خود استفاده کند)
افزایش هزینه های نگهداری تاسیسات ( مانند اسید شویی پکیج یا آبگرمکن ، تعویض زودتر پوشال های کولر و سرویس های زودتر از موعد تاسیسات آب)
دستگاه هایی که می توان از آنها برای جلوگیری از تشکیل رسوب آب استفاده نمود شامل موارد ذیل می شوند:
رسیوبگیرهای پلی فسفات سدیم: محفظه های استوانه ای در ابعاد و سایز اتصالات مختلفی هستند پر شده از پودر یا کریستال پلی فسفات سدیم. در این روش سدیم که رسوب نمی کند جایگزین یون های رسوبگذار دیگر در آب مانند کربنات کلسیم و پتاسیم می شود. انواع آنها بسته به دبی و میزان مصرف آب تقسیم بندی شده و در مدل های ظرف شویی ، لباسشویی ، پکیجی ، ورودی ساختمان ، 10" و 20" می باشند. بهتر است آب با سدیم بالا برای شرب استفاده نشود یا اینکه برای تامین آب شرب از دستگاه های RO استفاده شود.
رسوبگیرهای مغناطیسی:این نوع از رسوبگیرها چیزی به آب اضافه یا از آب کم نمی کنند. بلکه بوسیله مگنتی که دارند ایجاد میدان مغناطیسی کرده و باعث تغییر در ماهیت یون هایی که باعث رسوب می شوند مانند کربنات کلسیم و پتاسیم می شوند. بدین ترتیب که آنها را تبدیل به مولکولهای کریستالی که خاصیت چسبندگی ندارند می کنند. در نتیجه رسوبی ایجاد نمی شود.
رسوبگیرهای الکترومغناطیسی: مکانیسم عملکرد این نوع رسوبگیر ها مشابه رسوبگیرهای مغناطیسی بوده با این تفاوت که منبع تامین انرژی آنها مگنت نیست بلکه از برق استفاده می شود. دوم اینکه حتما باید دور لوله بسته شوند و با خود آب در تماس نباشند. سوم آن که به دلیل نداشتن مگنت قیمت آنها یک سوم رسوبگیرهای مغناطیسی یا مگنتی است.
روش های دیگری هم برای جلوگیری از تشکیل رسوب در تاسیسات خانگی وجود دارد، که حتی برخی از آنها نتیجه خیلی بهتری از سه روش پیشنهادی فوق دارند، ولی برای این نوع کاربری مرقون به صرفه نبوده و استفاده نمی شوند. مانند سیستم های RO و رزین های میکس پد آنیونی و کاتیونی.