آداب معاشرت اجتماعی

آداب و اتيکت ها تاحدي تغيير کرده اند و نوجوانان امروزي بيشتر از پيشينيان خود اجتماعي هستند و به دليل تحولات اجتماعي بيشتر با ديگران مراوده دارند و بهمين دليل اين مشکل کمتر به سراغ شان ميايد . از طرفي آزادي و راحت بودن بيش از حد گاهي باعث ميشود که کودکان آنچه را که بايد , به موقع نمي آموزند و بعدا دچار مشکل ميشوند و تذکر هم سودي ندارد
و هنگامي با اين موضوع دست به گريبان خواهند شد که در يک رستوران کلاسيک و رسمي و ميهماني و يا در موقعيتي خاص قرار گيرند که ديگر دير شده است ! به هرحال بد نيست مروري در نحوه استفاده از کارد و چنگال و لوازم پذيرايي و چگونگي آداب غذاخوردن بر سر ميزغذا داشته باشيم . سرويس قاشق و چنگال

گاهي غفلت در اين بابت و سبک شمردن اين آداب باعث ايجاد مشکلاتي در آتيه ميشود .
رواج غذاهاي ساده و گاز زدني و بدون کارد و قاشق و چنگال , مانند برگرها و پيتزا و سختگيري نکردن باعث شده که والدين از غذاخوردن کودکان در بيرون از منزل شاکي باشند ولي در اين ميان خود والدين مقصر هستند .
يکي از دلايل خانمها براي قرار ملاقات با همسر آينده در رستوران , دقيقا سنجيدن نحوه غذاخوردن طرف مقابل اوست ! پس بايد در چنين مواقعي دقت لازم در نحوه خوردن و نشستن بر سر ميز بعمل آيد !

و البته .... اگر عادت نکرده و قبلا تمرين نداشته باشند , دقت هم سودي ندارد و بالاخره مچ شان گرفته ميشود .

پس به کودکان نحوه درست غذاخوردن را از کودکي آموزش دهيم .
Family Mealtime 5122940 230x230
بايد به خاطر داشت که :
g1 fig5
يک کارد : براي بريدن و
يک چنگال : براي نگهداشتن مواد و پس از برش براي برداشتن مواد غذايي بکار ميرود .
کارد هميشه در دست راست ( مانند قاشق ) و چنگال هميشه دست چپ قرار ميگيرد .
article-new
طرز نگهداشتن کارد و چنگال و برش با کارد و گير دادن غذا به چنگال در عکس ديده ميشود . ضمنا براي خوردن نان و شکلات ! نيازي به چنگال نيست . سبزي خوردن را نيز با چنگال نميخورند ! اگر نياز به خوردن نان است لقمه ميان وعده درست نکنيد يک تکه و برش هاي کوچک به اندازه يک چيپس ببريد و بخوريد .
در برخي مجالس جاي ميهمانان و ميز مدعوين از قبل مشخص شده در اينگونه موارد بهتر است از سر ميهماندار کمک گرفت . نشستن بر سر جاي ديگران پسنديده نيست زيرا جاي ميهمانان بر اساس نسبت و نزديکي به ميزبان از قبل معين شده و بستگان دورتر بايد دور ميز هاي دورتر بنشينند و بالعکس .
روي برخي ميزهاي رستوران ها و مجالس رسمي و کلاسيک تعداد زيادتري گيلاس وجود دارد که هرکدام براي نوشيدن يک نوشيدني خاص قرار داده شده . هول نشويد و نگران نباشيد که آيا کدام يک را بايد استفاده کنم ؟!!
شما نوشيدني را انتخاب کنيد . ميهماندار مجلس يا رستوران , خود شخصا نوشيدني را در گيلاس شما سرو و گيلاس هاي غير مناسب را احتمالا جمع خواهد کرد . ليوان بزرگتر که براي آب است براي موقعي که احتمالا سفارش آب دهيد روي ميز خواهد ماند .
کارد و چنگال ظريف تر و کوچکتر براي سالاد است . کارد دوسر هم براي ماهي کاربرد دارد .
مراقب باشيد هنگام غذاخوردن بهيچوجه کارد و قاشق و چنگال به دندان هاي شما و با بشقاب اصابت نکند و کاملا بيصدا غذا بخوريم . کارد براي غذاخوردن نيست و آنرا در دهان نکنيد . هنگام نشستن و غذاخوردن حتما صاف و بدون قوز بنشينيد . آرنج ها را هيچگاه روي ميز قرار ندهيد .