مهد فرستادن خردسالان

حضور کودک در مهد چه تاثيراتي روي تربيت و رشد و تعالي وي خواهد گذاشت چه سني مي تواند براي مهدفرستادن فرزندمان مناسب باشد توصيه هاي مهم در اين زمينه چيست و چه تذکراتي در اين زمينه بايد در نظر بگيريم
باز شدن درهاي مهدکودک‌ها به روي کودکان سه دهک فقير کشور خبري است که اين روزها در رسانه‌ها به عنوان تيتري دلچسب دل‌مان را خوش کرده است. انوشيروان محسني‌بندپي رييس سازمان بهزيستي با اعلام اين خبر گفته است که يکي از برنامه‌هاي جديد سازمان بهزيستي کشور براي سال 139?، ورود به وضعيت کودکان حاضر در خانوارهاي سه دهک پايين جامعه است.
همچنين وي از فراهم شدن شرايطي براي حضور کودکان خانوارهاي کم برخوردار در مهدهاي کودک خبر داد و اعلام کرده است که سازمان بهزيستي هم‌اکنون نيز در قالب يک طرح، کمک‌هايي را به خانواده‌هاي کم‌درآمد که خواهان حضور فرزندان‌شان در مهدهاي کودک هستند آغاز کرده و براساس آن، بخشي از شهريه مهدکودک اين کودکان از سوي سازمان بهزيستي کشور پرداخت مي‌شود. اتفاقات اين دستي در جامعه بسيار دلگرم‌کننده است. به همين دليل بر آن شديم تا به اهميت مهدکودک در آينده و شخصيت آن‌ها بپردازيم.
اولين موسسات مراقبت از کودک با الگو قرار دادن يتيم‌خانه‌ها، 2?? سال پيش، يعني در سال 1129 شمسي (17?0ميلادي) در کشور اتريش شکل گرفت. اين موسسات در کنار کارگاه‌هاي توليدي و در ساعات کاري زنان کارگر، به امر حمايت و نگهداري کودکان و کمتر به آموزش آنان مي‌پرداخت. موسسات مراقبت از کودک براي خانواده‌هاي فقير طراحي شده بود تا زماني‌که زنان در شرايط سخت مشغول به کار هستند، کودکان آن‌ها به دنبال بزه‌کاري نباشند و براي جامعه دردسر جديد درست نکنند. اولين کودکستان با نام kindergarten به معناي «باغ کودک» براساس طرحي از «فريدريش فروبل» با شکل جديد در آلمان ساخته شد. به تدريج از سال 1299 (‌1920) به بعد، مراکز مراقبتي به سمت حاشيه رانده شدند و سياست‌گذاري‌هاي کلان به سمت مهدکودک‌هاي همراه با آموزش مي‌رفت. در ايران اما علت تأسيس مهدها متفاوت بود!
اولين مهدکودک را 97 سال پيش (در سال 1298 شمسي) مسيونرهاي مذهبي و اقليت‌هاي ديني در تهران احداث کردند. سال 1303 جبار باغچه‌بان در تبريز «باغچه اطفال» را تأسيس کرد و چند سال بعد (1307) کودکستان ديگري در شيراز داير کرد.اهدافي که مهد‌ها در ايران به دنبال داشتند بيشتر سياسي و تربيتي بود، براي ترويج تفکرهاي مختلف، کودکان خانواده‌هاي مرفه و کارمندان عالي‌رتبه ادارات در مهدکودک‌ها ثبت‌نام مي‌شدند. استقبال اين خانواده‌ها از عمل‌کرد کودکستان‌ها باعث شد در زمان کوتاهي در تهران و چند شهر بزرگ ديگر، مهدکودک‌هايي توسط بخش خصوصي داير شود. با وجود اين‌که امتياز مهدکودک از گذشته تا امروز به نهادهاي مختلفي مثل وزارت معارف و اوقاف و صنايع مستظرفه (1310)، وزارت فرهنگ (133?)، اداره تعليمات ابتدايي (13?0)، آموزش و پرورش و در آخر سازمان بهزيستي واگذار شده، اما تنظيم برنامه‌هاي روزانه در مهدکودک‌ها سليقه‌اي است. امروزه در ايران برنامه‌هاي آموزشي مهدها بر محوريت قرآن، ورزش، موسيقي و يا زبان انگليسي طراحي مي‌شود، به عبارت ديگر در هر مهدکودکي سياست خاصي دنبال مي‌شود و برنامه تربيتي منسجمي‌ در سطح کشور و يا حتي يک استان وجود ندارد.
امروزه بيش از 1?000 مهدکودک فعال هستند، مهدهايي که حتي آمادگي پذيرش کودکان يک ماهه را نيز دارند. با توجه به افزايش کمي‌ مهدکودک‌ها مي‌توان نتيجه گرفت که از سال 13?0 به بعد، انگيزه و ميل سپردن کودکان به مهدکودک در خانواده‌هاي طبقه متوسط بيشتر شد، در حالي‌که امروزه حتي خانواده‌هاي طبقه ضعيف نيز در تلاشند تا از امکانات مهدکودک استفاده کنند. با شکل‌گيري مهد‌هاي ساعتي که بيشتر به «خانه‌ي ‌بازي محله» معروف‌اند، اين امکان فراهم شده تا هر ساعتي که مادر نياز داشت با پرداخت بهايي اندک، کودک خود را براي زماني مشخص به اين مراکز بسپارد. کودکان در اين مراکز از انواع اسباب‌بازي‌ها، وسايل نقاشي و خميربازي استفاده کرده و يا مربيان با حوصله، برايشان کتاب و شعر مي‌خوانند تا مادر به خريد و يا کارهاي ديگر خود رسيدگي کند. ارتباط کودکان با محيط همسالان در هر سني لازم و ضروري است. به همين دليل بايد فرصتي را براي کودکان فراهم کرد که در اين سن، با همسالان خود رابطه داشته بازي کنند و رفتار شايسته سن خود را داشته باشند. اگر توان ارتباط با مردم را داشته باشيم در کسب موفقيت‌ها و توفيقات نيز پيشرفت خواهيم کرد. اين ارتباط‌ها و تعاملات بايد از سن کودکي براي آنان فراهم شود و مهدکودک يکي از محيط هايي است که در رشد اجتماعي کودکان مؤثر است. کودکان درمهدکودک بازي مي‌کنند، اجتماعي مي‌شوند و راحت هستند. آن‌ها در کنار شادي و بازي کمي ‌از والدين دور مي‌شوند که اين خود درس‌هايي براي آنان دارد.
دنياي کودکي مانند توپ شيشه‌اي پاک و شکننده است، مانند يک گل که اگر مورد توجه قرار نگيرد پژمرده مي‌شود. سال‌هاي پيش از مدرسه، يعني سه تا شش سالگي يکي از مهم و حساس‌ترين سنين کودکان محسوب مي‌شود که ديگر محيط خانه و آموزش والدين براي تربيت و اجتماعي کردن کودکان کافي نيست. کودک براي رسيدن به رشد اجتماعي و اجتماعي شدن نياز به محيط و اجتماع جديدي دارد که بتواند به آن توانمندي‌ها برسد. اين محيط جديد مي‌تواند مهدکودک، آمادگي و… باشد که گام گذاشتن به مهدکودک دگرگوني بزرگي در زندگي اجتماعي کودک به وجود مي‌آورد. کودکان به تدريج از افرادي غيراجتماعي به افرادي اجتماعي تبديل مي‌شوند و از حالت انفرادي به حالت اجتماعي مي‌گرايند. کودکان در اين دوران از طريق تعامل در فعاليت‌هاي گروهي براي زندگي اجتماعي در دبستان آماده مي‌شوند. در اين دوران ميزان ارتباط و تعامل کودک با کودکان ديگر تاثير بسياري در رشد اجتماعي آنان خواهد گذاشت. محيط کوچک او که هسته‌ي مرکزي آن خانواده است به جهان وسيعي تبديل مي‌شود که گروه همسالان، محور مرکزي آن است و ورود به اين دنياي جديد دامنه ارتباط هاي اجتماعي و آزادي کودک را گسترش مي‌دهد. کودکان در مهدکودک بازي مي‌کنند، اجتماعي مي‌شوند و راحت هستند. کفپوش مهدکودک
آن‌ها در کنار شادي و بازي کمي‌ از والدين دور مي‌شوند که اين خود درس‌هايي براي آنان دارد. ارتباط با محيط همسالان در هر سني لازم و ضروري است. به همين دليل بايد فرصتي را براي کودکان فراهم کرد که در اين سن، با همسالان خود رابطه داشته باشند، بازي کنند و رفتار شايسته سن خود را داشته باشند. اگر توان ارتباط با مردم را داشته باشيم در کسب موفقيت‌ها و توفيقات نيز پيشرفت خواهيم کرد. اين ارتباط‌ها و تعاملات بايد از سن کودکي براي آنان فراهم شود و مهدکودک يکي از محيط‌هايي است که در رشد اجتماعي کودکان موثر است. کودکان در مهدکودک بازي مي‌کنند، اجتماعي مي‌شوند و راحت هستند. آن‌ها در کنار شادي و بازي کمي ‌از والدين دور مي‌شوند که اين خود درس‌هايي براي آنان دارد.
روزنامه سايه 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ

 

 

 

خدمات و محصولات تولیدی

گروه تولیدی ‹‹ بهکام ››،لیوان کاغذی ، لیوان تبلیغاتی
گروه صنعتی تجاری ماروت، فروش دستگاه لیوان کاغذی تولید لیوان کاغذی
انواع کفپوش مهد کودک ساخت شرکت ارسون فوم

 

خدمات شنوایی سنجی