نکاتی در مورد لوازم التحریر

 ماه شهریور مصادف است با ایام آماده شدن خانواده ها برای شروع سال تحصیلی جدید فرزندان و تهیّه ی لباس( روپوش ) ، کفش ، لوازم التحریر ، کیف و…
همزمان با این آماده سازی رعایت نکاتی ساده و امکان پذیر و در عین حال بسیار مهم موجب ایجاد آرامش ، راحتی ، شادابی و حفظ سلامت دانش آموزان شده و امکان بهره برداری بیش تر آن ها را از مدرسه و فرصت های آموزشی فراهم می آورد .
مهمترین این نکات عبارتند از :
1- پوشاک دانش آموز :
جوراب نخی کوتاه با رنگ روشن 4-3 جفت تهیّه و هر شب شسته شود. (به فرزند خود آموزش دهید که هر روز پس ازبازگشت از مدرسه جوراب هایش رابشوید .)
مقنعه ی دختران از رنگ روشن (3-2 مقنعه ) تهیّه شود و مرتّب شستشو و اتو گردد.
لباس ورزشی مناسب و پوشیده و کفش برای استفاده در ساعت ورزش فراموش نشود
2- کفش دانش آموز :
در انتخاب کفش به خاطر داشته باشید فرزند شما ساعت ها آن را به پا دارد و امکان تعویض یا درآوردن آن در مدرسه وجود ندارد . او در ساعات ورزش و تفریح با دوستان خود می دود ، ورزش می کند و تحرّک فراوان دارد.
بنابراین کفش سبک و راحت باشد و باز و بسته کردن آن آسان بوده و قابل شستشو و تمیز کردن باشد توصیه می شود .
لباس و کفش نامناسب موجب خستگی زود رس و کاهش توجّه دانش آموز به ویژه در ساعات آخر درسی می گردد.
3- کیف دانش آموز:
کیف مدرسه ، حتماً از نوع کوله پشتی تهیه شود و حتّی الامکان دارای بند کمری باشد. مناسب پایه و مقطع تحصیلی دانش آموز تهیّه شود .
از جنس سبک و قابل شستشو باشد. برای جلوگیری از آلودگی در پوشش های نایلونی قرا داده شود (به علت روز زمین گذاشتن کیف آلوده می شود .)
کیف های دستی به دلیل استفاده از یک دست و فشار به یک سمت بدن مناسب نیستند.
4- لوازم التحریر دانش آموز :
دفترها و دفترچه های کم برگ و سبک تهیّه کنید ( با توجه به نیاز دانش آموز ) دفترهای سنگین موجب می شود تا او هر روز کاغذهایی را حمل کند که هرگز به آنها نیاز پیدا نمی کند و در پایان سال تحصیلی حجمی از دفاتری با کاغذهای سفید به دور انداخته می شود ( صرفه جویی را می توان با انجام کارهای ساده به کودکان و نوجوانان آموزش داد. ) دفاتر ساده با رنگهای شاد تهیّه شود . تصاویر متعدد روی جلد دفاتر تمرکز دانش آموز را کاهش داده ، ضمن اینکه برخی تصاویرآموزش منفی نیزمی دهند . (تصاویر جنگی ، خیالی و…مناسب دفتردانش آموز نیستند)
جامدادی وسیله ای برای نگهداری مرتّب لوازم التحریر است . این وسیله باید ساده و قابل شستشو بوده و لبه های تیز و برنده نداشته باشد.
مداد و خودکار ابزار کار مهم دانش آموز هستند که چند ساعت در روز استفاده می شوند .
خط کش ، مداد و خودکار، مداد پاکن و جامدادی دانش آموزباید هر چند وقت یک بار شسته(تمیز) شوند تا آلودگی آن ها از بین برود و باعث بیماری نشود.
5- وسایل بهداشتی مورد نیاز دانش آموز :
علاوه بر لوازم ذکر شده ، حتماً وسایل بهداشتی رانیز در لیست خرید خود قرار دهید ، با این کار اهمیّت رعایت بهداشت را به او آموزش می دهید.این وسایل عبارتند از:
- یک حوله ی کوچک و یا چند قطعه دستمال کاغذی ( حوله کاغذی )
- صابون جیبی ( برای مواقعی که مکان فاقد صابون مایع است .)
- یک کیف کوچک و یا پاکت مناسب حمل میان وعده ی غذایی
- یک لیوان ، نوع فلزی درب دار مناسب تر است . و یا قمقه آب مناسب