تصفیه آب جهت شستشو

می توان گفت تقریبا بیشترین بخش مصرف آب خانگی متعلق به بخش شستشو است. وجود برخی از ناخالصی ها باعث می شود که از تاثیرات پاک کنندگی آب جهت شستشوی لوازم، البسه و سطوح کاسته شود. کیفیت آب را از لحاظ میزان این ناخالصی ها می توان به دو دسته نیمه سخت و سخت و سنگین تقسیم نمود. آب سخت و سنگین علاوه بر ناخالصی های معلق، میزان املاح بالایی دارد به طوری که صابون شویی آب کم می شود. یعنی تاثیرات محلول مواد شوینده و آب برای شستشو کم می شود. آب نیمه سخت میزان املاح کمتری داشته ولی وجود ناخالصی های دیگر مانند شن و ماسه ، گل ولای ، جلبک و لجن ، کلر و مشتقات آن مشکل آفرین است.
جهت تصفیه این بخش مصرف آب میتوان از فیلترهای پیش تصفیه میکرونی ، کربنی و ضد رسوب استفاده نمود. اگر آب نیمه سنگین باشد میتوان به استفاده از فیلترهای میکرونی و کربنی اکتفا نمود، ولی اگر آب سنگین باشد بهتر است علاوه بر آنها از یک ضد رسوب استفاده شود.
این فیلترها را میتوان در هر جایی از خانه بصورت بین راهی نصب نمود. یعنی لوله آب مورد نظر برش خورده و دو سر لوله به ورودی و خروجی فیلتر متصل شود. ولی بهترین جا برای این سیستم ابتدای شبکه توزیع آب در ورودی خانه است، تا کل آب مصرفی را تحت پوشش قرار دهد.
سیستم های پیش تصفیه آب ورودی، شامل یکسری محفظه استوانه ای شکل در ابعاد مختلف ، فیلتر ، اتصالات و براکت هستند. اگر قصد حذف شن و ماسه ، گل و لایی ، لجن ، جلبک و تمامی ذرات معلق تا 1 میکرون باشد می توان داخل این محفضه ها از فیلترهای الیافی پلی پروپیلن ( PP ) در مش های 1 و 5 میکرون استفاده نمود. ولی اگر مقصود حذف کلر ، مشتقات آن ، رنگ ، بو و طعم نامطبوع آن باشد از فیلتر های کربنی در داخل این محفظه ها استفاده می شود. اگر هم هدف تصفیه هر دو بخش ناخالصی های فوق باشد از دو مفظه با دو فیلتر PP و کربنی استفاده می شود. همچنین جهت کاهش سختی آب میتوان به این سیستم سختی گیر هم اضافه نمود. مانند سختی گیرهای رزینی.