رعایت نکات در سفر با نوزاد سفر

هنگامي‌که بچه داخل ماشين است، بايد موارد زير را رعايت کنيد:
1-صندلي کودک شما ايمن باشد.
2-بسته‌بندي: آماده کردن خود به وسيله بسته‌بندي همه غذاهايي که ممکن است به آنها احتياج داشته باشيد، مرتب کردن اسباب‌بازي‌ها، کتاب‌ها و ساير مواردي که کودک شما به آنها وابسته است، نگهداري از يک بچه شلوغ را ممکن مي‌کند. به اين موارد آوردن موسيقي‌هاي مورد علاقه او يا سي‌دي‌هاي آهنگ‌هاي شاد مهدکودک را نيز اضافه نماييد. اگر به تنهايي با کودک خود مسافرت مي‌کنيد، کيفتان را دم دست نگه داريد، درنتيجه مي‌توانيد آن را هر موقع که کودک به آن احتياج داشت در دست داشته باشيد. يک چک ليست بسته‌بندي در دست داشته باشيد. سيسموني

3-در زمان مناسب خانه را ترک کنيد.
در صورت امکان هنگامي‌که بيشترين احتمال وجود دارد که بچه‌ها در طول مسافرت خواب باشند، رانندگي کنيد.
کريستال درنان يک مادر اهل اوتاها مي‌گويد: پنج ساعت با فرزند خودم در سفر جاده‌اي براي رسيدن به آيداهو بودم. ما خانه را هنگام خواب او ترک کرديم. من او را حمام کردم، شيشه شيرش را به او دادم، او را در صندلي گذاشتم و تمام راه را خوابيد.

4- اسباب‌بازي‌هاي نرم

تنها اسباب‌بازي‌هاي نرم و مناسب را با خود بياوريد. کارشناسان مي‌گويند: در طول يک حادثه هر چيزي در ماشين به يک سلاح تبديل مي‌شود به دليل اينکه در سفر سرعت حرکت بالا است. به کودک خود وقتي در خودرو است، اشياي سنگين از قبيل قطار اسباب‌بازي سنگين يا اسباب‌بازي‌هايي با لبه‌هاي تيز ندهيد، يا خريد اسباب‌بازي‌هايي که به صندلي کودک متصل مي‌شوند را در نظر بگيريد.

5- فضاي زيادي را براي ديدن کودک در نظر بگيريد.
باب لنسر نويسنده کتاب "پرستاري از بچه‌ها با عشق" مي‌گويد: يکي از آن آيينه‌هاي اضافي که در شيشه جلوي اتوميبل قرار مي‌گيرند و به شما اجازه مي‌دهند کودکتان را در صندلي عقب ببينيد را تهيه نماييد. مي‌توانيد سيگنالهاي بدن او را بخوانيد (متوجه شويد) و فعالانه به آنها پاسخ دهيد. وي همچنين پيشنهاد مي‌کند: اگر امکان دارد ديگر افراد بزرگسال را نيز با خود به مسافرت بياوريد. براي مسافرت‌هاي طولاني‌تر اين کار نه تنها اميدوارکننده است، بلکه براي مسافري که به جمع شما اضافه شده (و وظيفه اصلي او نگهداري از کودکي است که در صندلي کودک محصور شده است) نيز سبب امنيت مي‌شود.

6- جعبه کمک‌هاي اوليه
گذشته از تعداد زياد پوشک، اسباب‌بازي، اسنک (غذاهايي که سريع آماده مي‌شوند)، بايد جعبه کمک‌هاي اوليه را نيز براي نيازهاي کودک خود فراهم کنيد. اين جعبه بر اساس چگونگي نيازهاي کودک و سن او تغيير خواهد کرد و بايد شامل وسايل ضروري و ملزوماتي از قبيل: انبرک، قيچي، قطره چکان پزشکي، دستکش يکبار مصرف، ضدعفوني‌کننده دست، باند، گاز و نوار چسب باشد.

7- نگراني‌هاي پزشکي

همچنين بايد داروهايي براي تب و درد از قبيل قرص‌هاي استامينوفن، آلرژي، سرفه و سرماخوردگي (بسته به سن)، قطره‌هاي بيني نمکي، شربت آلرژي ( براي بچه‌هاي بالاتر از شش ماه)، داروهايي براي اسهال و يبوست و کرم‌ها و پمادهاي اوليه و اصلي از قبيل کرم بثورات جلدي پوشک، پماد ضد باکتري، کرم هيدروکورتيزون، ژل آلوئه ورا براي آفتاب سوختگي و قرص حشرات که براي جلوگيري از گزش آنها استفاده مي‌شود را همراه داشته باشيد.

8- غذا و نوشيدني
از تغذيه فرزندتان هنگامي که روي صندلي کودک قرار دارد خودداري کنيد. در نظر داشته باشيد بچه‌ها به سرعت خفه مي‌شوند حتي زماني که در شيشه يا بطري مايعات مي‌نوشند. هنگامي‌که کودک آماده است چيزي بخورد يا احتياج دارد چيزي بنوشد بهتر است اتومبيل را به کنار جاده متوقف کنيد (و به اين فکر کنيد در اين‌صورت چقدر خودرو شما تميزتر خواهد بود). هميشه آگاه بودن از اندازه‌گيري CPR (روش اضطراري براي برقراري مجدد ضربان قلب طبيعي و تنفس پس از ايست قلبي) نوزادان خوب است، بنابراين يک کلاس قبل از اينکه به مسافرت برويد در اين زمينه بگذرانيد.

9- نگاه کنيد چه مي‌خوريد.
مثل هميشه، از داروهايي که ممکن است به توانايي شما در رانندگي آسيب بزنند، اجتناب کنيد مانند داروهاي آلرژي و يا قرص‌هاي خواب‌آور.

10- آرامش خود را حفظ کنيد.
مطابق گفته‌هاي لنسر اولين کليد موفقيت در مسافرت جاده‌اي آرام بودن است. هرگونه ايجاد تنش در ماشين به استرس کودک منجر مي‌شود. او همچنين توضيح مي‌دهد: گرفتن حق مسئوليت کودکان ابتدا از گرفتن حق از خودتان شروع مي‌شود. اگر کودک شما دچار اضطراب شده است، اجازه ندهيد اين امر باعث اضطراب شما نيز شود.

11- مسافرت خارجي
تصادفات جاده‌اي عامل شماره يک مرگ در تعطيلات هستند، هم در خانه و هم در خارج از کشور. دکتر رايدر مي‌گويد: براي رانندگي در يک کشور خارجي درست بعد از يک پرواز طولاني هنگامي که خسته هستيد و احساس سرگيجه داريد برنامه‌ريزي نکنيد. ممکن است از طرف اشتباه جاده رانندگي کنيد پس از جاده‌هاي آشنا که ايده‌آل شما و شناخته شده هستند برويد .
منبع: وب سايت کودک و مادر