تصفیهٔ آب با استفاده از امواج مافوق صوت

شیمیدانان می‌گویند: امواج صوتی بسیار شدید، مواد آلوده کننده آب را می‌تواند از بین ببرد. زمانی که دانشمندان با امواج مافوق صوت محفظهٔ رآکتور اتمی را بمباران کردند. چندین آلوده کنندهٔ آبی محلول در آب، در طی چند دقیقه نابود شدند.

نشریهٔ (نیوساینتیست) در این باره می‌نویسد:
(میشل چئونگ) و (آشبش باتناگار) از بخش مهندسی شیمی دانشگاه (آکرون) در ایالت (اوهایو) چندین ترکیب‌های آلی‌کلرین را که به‌طور معمول در فاضلاب صنایع رنگ‌های نقاشی، حلال‌ها، رنگ، جوهر و مواد حشره‌کش یافت می‌شود، از بین بردند.
این فرایند صوتی، بنی ۷۲ تا ۹/۹۹ درصد از هر آلوده کننده را از بین برده و طی مدت ۱ ساعت آن را به محصولات فرعی بی‌ضرر تبدیل می‌کند.
این روش، ارزان‌هٔر و تمیز تر از روش‌هائی است که در آن‌ها از واکنش‌ەای میانی برای تجزیهٔ آلوده کننده‌ها استفاده می‌شود. آلوده کننده‌ها: شامل: کلروفرم، کربن، تتراکلراید، متیلن کلراید و دی کلرواتان است.
به گفته‌ٔ آژانس‌های حفظ محیط زیست و دیگر مسئوولان، این مواد آلوده کننده خطرهای بهداشتی طولانی مدت در غلظت‌های چند جزٔ در هر میلیارد متر مکعب آب آشامیدنی در بر دارند.
چئونگ و باتناگار، هر مادهٔ آلوده کننده را در غلظت آزمایشی ۵۰ تا ۳۵۰ میلی‌گرم در لیتر، از بین بردند. این فرآیند در موارد آلوده کننده به‌صورت انفرادی و مخلوط، کارآئی دارد.
این دانشمندان، تحقیق خود را در نشریهٔ (اینو ایرومنتال ساینس تکنولوژی) به چاپ رسانده‌اند. آنان خاطر نشان ساختند، امواح مافوق صوت در فرآیندهائی مانند: تصویربرداری پزشکی، جوش پلاستیکی و پولیمر سازی به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به هر حال محققان می‌گویند: استفاده از شیمی صوت، به‌عنوان وسیله‌ای برای اصلاح محیط، تقریباً دست نخورده باقی مانده است.
چئونگ. تانگار، این مواد آلوده کننده را با امواج مافوق صوت دارای فرکانس ۲۰ کیلو هرتز و با شدت ۱۰۰ وات در ساعت بمباران کردند.
همچنان که این امواج از محلول حاوی مواد آلوده کننده عبور می‌کند، تشکیل حباب‌های میکروسکوپی از مایع بسیار داغ که به سرعت در آب گسترش پیدا می‌کنند را تحریک می‌کند.
این حباب‌های مایع، موسوم به حفره در جائی تشکیل می‌شوند که اتصال‌های مولکول‌های مواد آلوده کنندهٔ انرژی صوت را از طریق رزنانس جذب کرده و سبب به ارتعاش در آمدن آن‌ها با سرعت بیشتر می‌شود. هنگامی که یک حفره، بسیار بزرگ می‌شود، متلاشی شده و مایع اطراف آن به بیرون پخش می‌شود. گاز و بخار داخل حفره فشرده شده و حرارتی معادل ۵۵۰۰ درجهٔ سانتیگراد و فشار معادل ۵/۵۰ مگاپالس تولید می‌کند.
این انرژی پخش شده‌ٔ صوت، برای تولید نقطه‌های داغ در مایع متمرکز شده است.
آزمایش‌ها نشان داد، این مواد آلوده کننده بر اثر حرارت و فشار شدید به رادیکال‌ەای آزاد بسیار فعال تجزیه می‌شوند. این رادیکال‌ها سپس به رادیکال‌های هیدروژن و هیدروکسیل متصل می‌شوند تا محصولات فرعی به تقریب بی‌ضرر را که به‌طور عمده اسید هیدروکلریک رقیق، دی‌اکسید کربن و آب هستند تولید کند.
این شیمیدانان می‌گویند: سادگی و انعطاف‌پذیری این روش همراه با قابلیت بالای انهدام، نشان دهندهٔ پتانسیل یک فرآیند صوتی شیمیائی برای رقابت با دیگر تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ پالایش آب است.