تصفیه آب و اهمیت آن در زندگی انسان

تصفیه آب یک امر حیاتی و اساسی برای حیات بشر است. همانطور که می دانید آب یک ترکیب شیمیایی ساده است که در عین سادگی ، خواص پیچیده ای دارد. هر مولکول آب از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است. آب برای سلامتی و رفاه انسان ضروری است و بدون آب حیات بر روی زمین وجود نخواهد داشت. بیش از 72 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است.
با این وجود آب ، در صورت ناخالص بودن و آلودگی ، می تواند آسیب های جدی به بدن انسان وارد کند و باعث بیماری های گوناگونی شود. آب تصفیه نشده ممکن است حاوی کلر ، سرب ، آرسنیک ، نیترات ، فلوراید ، انگل و باکتری و ... باشد که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک هستند.

چرا تصفیه آب تا این اندازه مهم است؟
آب تقریبا در همه جای کره زمین یافت می شود. منابع تامین آب همانند : رودخانه ها و دریاچه ها حاوی آلاینده های زیادی همچون زباله ها ، گل و لای ، شن و ماسه ، میکروارگانیزمهای بیماری زا و فاضلاب های صنعتی و خانگی هستند. برای اینکه آب رودخانه ها و دریاچه ها قابل استفاده برای آشامیدن باشد ، نیاز به مراحل مختلف می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، روش های مختلفی برای از بین بردن و یا کاهش آلاینده هایی مثل نیترات ها ، آفت کش ها ، فلزات سنگین ، مواد آلی و ... حذف طعم نامطبوع آب طراحی شده است .
اگر شما هم مانند برخی از مردم معتقد هستید که نوشیدن آب تصفیه نشده مشکلی برای شما ایجاد نمی کند و یا این پرسش را مطرح می کنید که چرا با وجود اینکه سالهاست از آب معمولی استفاده می کنید و هرگز بیمار نشده اید ، باید بدانید که برخی از بیماری ها نشانه های قابل رویت ندارند اما به این معنا نیست که وجود ندارند. بیماری هایی مثل هپاتیت ، فلج اطفال و ... که توسط تک یاخته ها ، ویروس ها ، باکتری ها و انگل ها به وجود می آیند.
نکته دیگر این است که برخی از آلاینده های موجود در آب آشامیدنی ، اثرات منفی خود را در دراز مدت و پس از گذشت 10 الی 15 سال نشان می دهند. بعنوان مثال آلاینده هایی مثل سرب اگر در آب آشامیدنی باشند ، روی هوش بچه ها تاثیر مستقیم گذاشته و باعث افت تحصیلی و عدم موفقیت آنها در مقاطع زندگی خواهند شد و این از جمله آثاری است که بلافاصله پس از مصرف اثر خود را نشان نمی دهد.
در سالهای اخیر به دلیل رشد جمعیت و پیشرفت صنایع مختلف ، آلاینده هایی وارد آب آشامیدنی می شوند که در گذشته بسیار کمتر بودند و یا وجود نداشتند و ما امروزه با آنها مواجه هستیم.
تصفیه آب امروزه بعنوان یک ضرورت در زندگی انسان مطرح شده است. دستگاه های تصفیه آب خانگی دیگر یک کالای لوکس محسوب نمی شوند بلکه نقش بسیار زیادی در بالا بردن کیفیت آب آشامیدنی و سطح بهداشت خانواده ها دارند.