تبليغات (به انگليسي: Advertising)، (به فرانسوي: Publicité) تبليغ ريشه درزندگي اجتماعي انسانها دارد عملي است که در آن فروشنده يا توليد کنندهاي با انجام امري سعي ميکند که خريدار بالقوه را از توليد اين محصول آگاه کند.اين عمل با روشهاي گوناگوني انجام ميشود.
آگهي به مطالبي گفته مي شود که از جانب فرد يا دستگاهي براي آگاه کردن عموم مردم تهيه و به روشي مناسب منتشر مي گردد. آگهي ها مي توانند چاپي و يا غير چاپي باشند. همچنين از نظر مالکيت مي توانند به دو گروه دولتي و غير دولتي تقسيم گردند. آگهي انحصار وراثت، ابلاغيه، احضاريه، آگهي مزايده و آگهي استخدام نمونه هايي از آگهي هاي دولتي هستند .
اصطلاح تبليغات ريشه در واژههاي (کنگر گاتيو دي پرو پا گاندا فيد) يا کنگره ترويج ايمان دارد که در سال ???? کليساي کاتوليک برپا نمود. اين کنگره بخشي از اقدامات ضد اصلاح طلبي کليسا بود مطابق تعريف لاسول در کتاب «فنون تبليغات در جنگ جهاني» تبليغات منحصراً به کنترل عقيده با نمادهاي مهم نظير گزارشها شايعات تصاوير و ديگر اشکال ارتباط جمعي ميپردازد
تاريخچه
آنچه که امروز به عنوان تبليغات نو و جديد ميشناسيم، ريشه در اواخر سده? نوزدهم و اوايل سده? بيستم در کشور ايالات متحده دارد. اما به طور کلي براي تبليغات اعم از سياسي يا تجاري ميتوان سه دوره تاريخي قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکميل ماشين چاپ در سال ???? را در نظر گرفت
دوره علايم حجاري شده بر روي کاسهها، کوزههاي سفالي و...
نشانهها و تبليغ روي ديوارها و سنگ نبشتهها
جارچيهاي شهر
البته تمام فرهنگها وتمدنهاي گذشته هر کدام به شيو? خود تبليغات را داشته اند، به عنوان مثال راههاي تبليغ دين در اديان مختلف بسيار زيرکانه است وپس از گذشت قرنها صيقل خورده وحرفه اي است، مثل آئين سخنوري وخطابه وهمچنين متون مذهبي که به عنوان ادعيه واحاديث متداول است.
تبليغات در دوران باستان
از دوران ما قبل تاريخ، تصاويري بر روي ديواره غارهاي قديمي نقش بسته که مربوط به سازندگان اشياي ابتدائي است و به نوعي نمايش وتبلغ توانائيها وکالاهاي آنان بوده است.
تبليغات در قرن حاضر
البرت لاسکر را عنوان پدر تبليغات نوين معرفي ميکنند لاسکر در دهه ???? تبليغات را اينگونه تعريف ميکند (تبليغات عبارت از فروشنده در پشت دستگاه چاپ) آنچه مابه عنوان تبليغات نو و جديد ميشناسيم ريشه در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بيستم در کشور ايالات متحده دارد زمان ظهور آژانسهاي تبليغاتي به صورت سازمان يافته و به وجود آمدن مجلات و کتابهاي تبليغاتي در سال ???? مجله عصر تبليغات گشايش يافت اين مجله به صورت رنگي چاپ ميشد.
لحن يا سبک اين مقاله بازتابدهنده? لحن دانشنامهاي استفادهشده در ويکيپديا نيست. لطفاً کلمات ستايشگونه و غير ادبي و عبارتهاي نادانشنامهاي را بزداييد. براي راهنمايي بيشتر راهنماي نوشتن مقالههاي بهتر و لحن بيطرف را ببينيد.
وقتي که صحبت از تبليغات در قرن حاضر ميشود، نميتوان نامي از تبليغات اينترنتي نياورد. تبليغاتي که مزاياي بسياري در خود دارد: ارزان است، فراگير است، ماندگار است، هوشمندانهاست، شبانه روزي است، هر زمان که شما بخواهيد، قابل تغيير است و... کارکرد اين نوع تبليغات به خصوص زماني که شرکتها از لحاظ منابع مالي با مشکلات مواجه هستند کاملاً پر رنگ تر ميشود. شاهد اين امر بررسي رشد تبليغات اينترنتي در بحران مالي کنوني (سال ????) است.
تبليغات پست مستقيم يک اسلحه واقعاً کارا جهت هدف گرفتن بخش خاصي از از بازار هدف است. شما ميتوانيد کارت پستال، کاتالوگ، بروشور، خبرنامه و يا يک نامه ساده را براي مشتريان خود بفرستيد. هدايايي درون پاکت قرار دهيد که نشانگر اهميت شما به مشتريان خود باشيد.
اين رسانه وسيلهاي مناسب براي اطلاع رساني در زمينههايي مانند: فروشهاي فوق العاده، تخفيفات فصلي، يادآوري اينکه شرکت مشتريان قبلي خود را از ياد نبردهاست و شيوهاي مناسب جهت اطلاع رساني بي واسطه و جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان کنوني است. مزاياي اين نوع تبليغات:
در سرويس پست مستقيم تبليغات با ماندگاري بيشتري صورت ميگيرد و اطلاعات زيادي را از اين طريق به مشتريان ميتوان منتقل کرد
در اين نوع تبليغات ميتوان بازار هدف را شناسايي کرد و تنها براي اين دسته از مشتريان تبليغات کرد که باعث کاهش هزيتهها ميشود.
در اين روش تبليغات ميتوان از بانک اطلاعاتي مراکز پستي نيز استفاده کرد در سازمان پست ايران واحدي بنام پست مستقيم وجود دارد
همچنين در اين دوره هداياي تبليغاتي يکي مهمترين عوامل جلب توجه مشتري است که مي تواند اثر زيادي در بخاطر سپردن محصول يا خدمات داشته باشد؛ اين هدايا مي تواند محصولاتي مانند جاکليدي تبليغاتي، خودکار تبليغاتي، فلش مموري تبليغاتي و پاور بانک تبليغاتي باشد.