چشمان عنكبوتي با ريمل

اگر به يكي از فروشگاه‌هاي عرضه لوازم آرايشي سري بزنيد، مي‌بينيد كه اين روزها ريمل‌ها در رنگ‌ها و مارك‌هاي گوناگون صف كشيده‌اند. گاهي ممكن است شما به دليل مارك معتبر ريمل، آن را خريداري كنيد ولي واقعيت اين است كه اگر شما بهترين مارك ريمل را نيز خريداري كنيد، باز هم ممكن است به آن آلرژي و حساسيت داشته باشيد. با پيگيري‌ وزارت بهداشت تلاش مي‌شود بر توليد ريمل‌‌هاي ساخت داخل كشور نظارت دقيقي وجود داشته باشد و مواد اوليه اين ريمل‌ها در كارگاه‌ها و كارخانه‌هاي توليد اين محصولات كنترل شود. شايد شما از گروه افرادي باشيد كه هر جنس با مارك خارجي را مطلوب بدانيد ولي حقيقت اين است كه بسياري از اين ريمل‌هاي خارجي، در كشورهايي غير از اسمي كه روي آن نوشته شده است توليد مي‌شوند و در واقع انواع تقلبي آن ريمل‌هاي با مارك اصلي هستند. استند لوازم آرایش

وزارت بهداشت در اين زمينه نيز تدابير ويژه‌اي را در نظر گرفته است. نخست آنكه هر شركت وارد كننده لوازم آرايش بايد مجوز واردات ريمل را از وزارت بهداشت كسب كند و هر شركت نيز در صورتي اين مجوز را كسب خواهد كرد كه آن شركت، جزئيات دقيق اقلام آرايشي وارداتي خود را به وزارت بهداشت، ارائه كند. بنابراين اين شركت‌ها موظف هستند جزئيات دقيق اين كالاها و اعتبار كارخانه سازنده را با سند و مدرك به وزارت بهداشت ارائه كنند.

درنهايت نمونه‌هايي از اين كالاها در آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت، تجزيه و بررسي مي‌شود و در صورت بي‌ضرر بودن، مجوز فروش آن كالادر بازارهاي ايران صادر مي‌شود. ريمل‌ها از نظر شكل ساختاري به دو نوع پودري و مايع در فروشگاه‌هاي عرضه لوازم آرايشي در ايران وجود دارند. پايه اصلي ريمل‌هاي مايع به صورت آب و روغن است، ريمل‌هايي كه پايه اصلي آنها روغن است در برابر عرق كردن و ريزش اشك مقاوم هستند ولي خشك شدن آنها روي مژه‌ها به مدت طولاني صورت مي‌گيرد. ولي ريمل‌هايي كه پايه اصلي آنها آب است دقيقا برخلاف ريمل‌هاي روغني هستند.

ريمل‌هاي مايه به ويژه انواعي كه پايه اصلي آنها آبكي است، محيط مناسبي براي رشد و نمو ميكروب‌ها هستند و با تكثير اين ميكروب‌ها و حضور مداوم آنها در نزديك چشم مي‌تواند عفونت‌هاي چشمي، التهاب، قرمزي، ترشحات غليظ، خارش و حتي پوسته‌ريزي لبه پلك را ايجاد كنند، همچنين در موارد شديدتر اين ريمل‌‌ها به قرينه چشم آسيب مي‌رسانند و در نهايت لك قرنيه و اشكال در بينايي را به وجود مي‌آورند. اين علايم با ادامه مصرف افزايش مي‌يابد. متخصصان توصيه مي‌كنند به دليل حساس بودن ناحيه اطراف چشم، بهتر است از اين ريمل‌ها كمتر استفاده شود.

مواد رنگي و عطر دهنده
همه خانم‌ها نبايد از يك رنگ ريمل استفاده كنند. رنگ پوست افراد مختلف با يكديگر متفاوت است، به همين دليل هر كس بايد از يك رنگ ريمل استفاده كند و اين رنگ بايد با رنگ پوست او هماهنگ باشد. اگر رنگ مژه‌هاي شما آن‌قدر روشن و بور است كه ريمل‌هاي رنگ تيره مثل مشكي يا قهوه‌اي با آن هماهنگي ندارند، مي‌توانيد از ريمل‌هايي با رنگ‌هاي روشن استفاده كنيد.

ريمل‌هايي با رنگ مشكي براي آرايش در روز اندكي توي ذوق مي‌زنند ولي براي استفاده در شب كه نور محيط كمتر است طبيعي‌تر جلوه مي‌كنند. اين نكته به ويژه براي خانم‌ها كه رنگ ريمل مشكلي را انتخاب مي‌كنند، بسيار اهميت دارد.

وجود مواد رنگي و عطري و يا حتي نگهدارنده موجود در داخل ريمل‌ها نيز مي‌تواند حساسيت‌هاي پوستي ايجاد كند. توليدكنندگان اين محصولات اين مواد، براي جلوگيري از خراب شدن تركيبات موجود در آن و گاهي براي مقابله با ميكروب‌ها از آنتي‌بيوتيك پيشگيري كننده استفاده مي‌كنند، به اين ترتيب شانس عفونت كاهش مي‌يابد. اگر شما در اثر استفاده از ريمل‌ها دچار حساسيت مداوم مي‌شويد، بايد منتظر باشيد تا مژه‌هايتان ريزش بيشتري داشته باشند و كم پشت شوند.

 

پاك كردن ريمل
ريمل‌هايي كه پايه اصلي آنها روغن است به دليل آنكه به سختي پاك مي‌شوند، موجب افزايش ريزش مژه‌ها و چسبندگي آنها مي‌شوند. براي پاك كردن انواع ريمل‌هاي پودري و مايع مي‌توانيد از آب استفاده كنيد اما براي پاك كردن ريمل‌هاي روغني كه اصطلاحا <واترپروف> ناميده مي‌شوند بايد از محلول آب و صابون استفاده كرد. ريمل‌هاي ضدآب<واترپروف> بيشتر به سلامت مژه‌ها آسيب مي‌رسانند و باعث ريزش آنها مي‌شوند، به علاوه سختي پاك كردن از اين گونه‌ ريمل‌ها از ديگر مشكلات آنها است كه به مژه‌ها آسيب مي‌رساند.

گروهي از متخصصان پوست اعتقاد دارند براي پاك كردن اين ريمل‌ها اصلا نبايد از آب استفاده كرد زيرا ريزش مژه‌ها را افزايش مي‌دهد و به دليل آنكه مژه‌ها رشد كافي ندارند، در صورت ريزش ديرتر ترميم مي‌شوند. حتما خود را عادت دهيد بعد از استفاده از ريمل‌ها آنها را پاك كنيد و حتي‌الامكان سعي كنيد با ريمل نخوابيد، زيرا تمام فوليكول‌هاي مژه كه روي پلك قرار دارند، مسدود شده و احتمال ريزش آنها هنگام شست‌وشو بيشتر مي‌شود.