پرهیز از تکان دادن شدید نوزاد

متخصصان بر اين باورند که تکان دادن شديد نوزاد منجر به آسيب نوزاد مي شود .تکان دادن نوزاد باعث ابتلاي کودک به سندرم تکان دادن نوزاد (SBS) مي‌شود که سلامت او را به خطر مي‌اندازد. سيسموني
به گفته متخصصان از آنجا که ماهيچه‌هاي نوزاد هنوز به قدري ضعيف و ناتوان هستند که او نمي‌تواند سر خود را به راحتي بالا نگه دارد، در اثر تکان خوردن آسيب مي‌بيند.
اين حالت اغلب زماني اتفاق مي‌افتد که کودک شروع به گريه کردن مي‌کند و مادر يا پدر براي آرام کردن او از روي خستگي يا عصبانيت، شروع به تکان دادن او مي‌کنند.
در قسمت زير راه‌کارهايي براي والدين که احساس مي‌کنند به دليل ناآرامي‌هاي نوزادشان کنترل خود را از دست مي‌دهند، ارايه شده است:
1- نفس عميق بکشيد و تا شماره 10 بشماريد.
2- اجازه دهيد نوزادتان گريه کند.
3- براي حمايت احساسي با فرد ديگري صحبت کنيد.
4- به پزشک اطفال مراجعه کنيد تا مطمئن شويد که گريه نوزادتان به خاطر بيماري خاصي نيست.

يافته هاي يک روانشناس
ليان موري، استاد روانشناسي رشد کالج ريدينگ بر اين عقيده است که نوزادان هر آنچه را در هنگام خوابشان بوجود مي آيد، به خاطرمي‌سپارند و هر بارخواهان همان چيز مي‌شوند.
از اين رو بچه اي که به بغل گرفتن و تکان دادن عادت کرده، در آينده براي خوابيدن خواستار تکان دادن خواهد بود.
همچنين مادراني که هنگام شير دادن بچه را مي خوابانند، بايد انتظار بي‌خوابي‌هاي شبانه زيادي را داشته باشند.
موري که بيش از چهل سال را به تحقيقات در مورد رشد کودکان پرداخته، توصيه مي‌کند والدين عملکرد طبيعي کودک را در زمان خواب‌آلودگي بررسي کنند و آن شرايط را برايش آسان تر کنند.

وي به مادران توصيه مي‌کند که نوزادان را به يک روال عادت دهند چرا که اين يکي از بهترين راه ها براي ارتقاي قدرت مغزي آنها است و اينکه دو سال اول زندگي، پايه‌گذار همه‌چيز از اجتماعي بودن تا ضريب هوشي است.

شايد نوزادتان کوليک دارد

دکتر صديقه اميني رنجبر، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمان و فوق تخصص گوارش کودکان مي گويد:

«به دليل اينکه در اين سن کودکان قدرت بيان ندارند و نمي توانند مشکلات شان را بيان کنند، از قولنج نوزاد بيشتر به بيقراري تعبير مي شود.

يکي از شايع ترين مشکلاتي که با کوليک (قولنج) کودکان اشتباه گرفته مي شود و با دل درد همراه است، آلرژي هاي گوارشي و عفونت هاي ادراري است.

گاهي اوقات تنگي لباس کودک يا حتي کش هاي جوراب نوزاد ممکن است باعث درد در نوزاد و بيقراري او شود.

علت اصلي بيقراري در نوزاد بايد بررسي شود. مادران بايد اضطراب و نگراني خود را کنار بگذارند؛ زيرا هر مادري که اضطراب داشته باشد، معمولا بچه هاي آنها از نظر تنش دچار مشکل هستند و بيشتر گريه مي کنند.

آنچه براي کوليک شيرخوارگي مفيد است، حرکات گهواره اي است که براي بچه استفاده مي کنند و توصيه مي کنيم از گهواره براي آرام کردن نوزاد استفاده کنند؛ چرا که حرکات افقي گهواره براي نوزاد آرام بخش است و معمولا مشکلات بچه ها را کمتر مي کند.
از طرفي بايد از بالا انداختن کودکان و تکان دادن شديد آنها پرهيز شود.
براي درمان کوليک نوزادان مادر را از خوردن مواد غذايي محروم نمي کنيم، زيرا مادري که نوزاد خود را شير مي دهد بايد از هرگونه مواد غذايي تغذيه شود تا اينکه بتواند شير دهي موفقي داشته باشد؛ مگر اينکه مادر بر اساس تجربه خودش اطلاع پيدا کند که چه چيز بري نوزادش مشکل ايجاد مي کند.
شيوه نگهداري شيرخوار پس از تغذيه مي تواند شيرخوار را در تسکين دردهاي کوليکي کمک کند؛ زماني که بچه را به روي شکم قرار مي دهيد، دفع گاز کودک بهتر صورت مي گيرد؛ آروغ زدن هم بهتر انجام مي شود و فشار شکم را کاهش مي دهد.
البته حواستان باشد که نوزاد به روي شکم نخوابد، زيرا خوابيدن نوزاد در اين حالت امکان بروز سندرم مرگ ناگهاني را در او افزايش مي دهد.»

منبع: تبيان