نکته های خرید سرویس قاشق و چنگال

تنوع بالاي محصولات اگر چه موجبات افزايش قدرت انتخاب خريداران را در پي دارد؛ اما تا حدود زيادي موجب بروز سردرگمي هايي براي خريدار هنگام خريد مي شود.
به همين دليل هنگام خريد اين کالا بايد به نکاتي توجه شود که در اين بخش ما به اختصار اشاره اي به آنها مي کنيم.

بودجه خود را مشخص کنيد:
اين يک اصل کلي در مورد خريد تمام کالاهاست. مشخص کردن بودجه قبل از خريد موجب مي شود شما دايره جست وجوي محدودتري داشته و راحت تر کالاي مورد نظر را با قيمت مد نظر خريداري کنيد. پس قبل از خريد از ميان نمونه هاي ارزان قيمت، ميان قيمت و گران قيمت يکي را انتخاب کنيد. معمولا سرويس هاي کامل قاشق و چنگال ارزان، قيمتي حدود ??? هزار تا ??? هزار تومان دارند. ميان قيمت ها هم قيمتي هم بين??? هزار تا يک ميليون تومان دارند و گران قيمت ها نيز با قيمتي حدود يک ميليون تا شش ميليون و حتي بيشتر به فروش مي رسند.

برند مورد نظر را معين کنيد:
در حال حاضر برندهاي گوناگوني در بازار موجودند که اکثرا چيني هستند. اما اين کالا بازاري بسيار پرتنوع دارد که بهتر است با بررسي و تحقيق، يکي از برندهاي موجود در بازار را انتخاب کنيد.

مشخص کنيد به چه تعداد قاشق و چنگال نياز داريد:
يک ست ?? نفره قاشق و چنگال مرکب از ?? عدد قاشق غذاخوري، ?? عدد چنگال غذاخوري، ??عدد کارد غذاخوري، ?? عدد قاشق مرباخوري، ??عدد چنگال ميوه خوري، ?? عدد کارد ميوه خوري، ?? عدد قاشق چايخوري، ?? عدد قاشق شربت خوري، ?? عدد قاشق بستني خوري، ?? عدد قاشق سوپخوري، قاشق سرو خورشت، کارد ماهي، چنگال ماهي، کارد استيک، کارد سرو کيک، ? کفگير برنج، ? ملاقه سوپ، ملاقه سس، قاشق و چنگال سالاد، گيره قند و شيريني، قاشق عسل و قاشق شکر است.

اگر به تعداد کمتري قاشق و چنگال احتياج داريد، مي توانيد به سراغ فروشندگاني برويد که اين کالاها را به صورت فله اي مي فروشند و هر تعداد که مي خواهيد در ست هاي شش عددي خريداري کنيد. اما اگر به تعداد بيشتري نياز داريد، مي توانيد دو سرويس تهيه کنيد.

تکه هاي اضافي را تهيه کنيد:
پيشتر سرويس قاشق و چنگال، از يکسري قاشق و چنگال غذاخوري اصلي همراه يک سرويس مخصوص دسرخوري، چايخوري و مرباخوري و کارد و چنگال کيک خوري تشکيل شده بود. اما امروز انواع کفگير، ملاقه، قاشق هاي مخصوص سوپ و بستني و گيره سالاد آنها را همراهي مي کند.
تکه هاي مختلف يک سرويس قاشق و کارد و چنگال با هر سبکي که باشد، چه مدرن و چه آنتيک، تاثير زيادي بر جلوه چيدمان ميز مي گذارد؛ اما امروزه، کمتر پيش مي آيد از سرويس هاي کامل کارد و چنگال براي سرو غذا در يک ضيافت شام استفاده شود و اغلب افراد از کارد و چنگال و قاشق غذاخوري و چايخوري به شکل معمول خود استفاده مي کنند.

در کل عرضه قاشق و چنگال به شکل عددي، دستي، جيبي، ??، ??، ??، ??، ???،???، و ??? پارچه با جعبه چوبي و چرمي و کنسول هاي ويژه صورت مي گيرد. برخي يا بهتر است بگوييم اکثرا سرويس هاي ارائه شده براي بازار ايران فاقد کارد غذاخوري هستند و بايد اين تکه به صورت جداگانه خريداري شوند. پس هنگام خريد به اين موضوع توجه کنيد.

سرويس ضدخش خريداري کنيد:
بايد توجه داشته باشيم امروزه همه سرويس هاي قاشق و چنگال بايد به گونه اي باشند که بتوان آنها را براي شست وشو در ماشين ظرفشويي قرار داد، به طوري که آسيب نبينند.

در اين خصوص هرچه جنس قاشق و چنگال محکم تر و مقاوم تر باشد، بهتر است. سرويس هاي قديمي ساخته شده از استيل سبک و نازک و داراي دسته هاي چوبي، براي قراردادن در ماشين هاي ظرفشويي امروزي مناسب نيستند.

سرويسي تهيه کنيد که سياه نشود:
مشاهده شده است که برخي از سرويس هاي قاشق و چنگال پس از مدتي سياه و کدر مي شوند. برخي نيز رد آب روي آنها مانده و رد سياه رنگي روي قاشق و چنگال و کارد مي گذارد. دقت کنيد سرويسي خريداري کنيد که اين مشکل را نداشته باشد. به همين دليل بهتر است سرويس گارانتي دار خريداري کنيد و بابت اين موضوع از فروشنده ضمانت بگيريد.

کنسولي مي خواهيد يا سامسونتي:
بسياري از خانم ها معتقدند سرويس هاي کنسولي خيلي شيک تر از سرويس هاي سامسونتي است و سرويس هاي سامسونتي در کابينت آشپزخانه، به سختي جابه جا مي شوند، ولي بايد در نظر داشته باشيد اگر منزل شما فضاي کافي براي اين سرويس کنسولي ندارد از خريد آن خودداري کنيد. در عين حال در نظر داشته باشيد از نمايندگي هايي خريد کنيد که ضمانت و گارانتي لازم را براي محصولات خود داشته باشند.

منبع : روزنامه دنياي اقتصاد