نکاتی در مورد ظروف و ابزار استیل

احتمالاً شما در هنگام خريد قاشق و چنگال، قابلمه استيل و يا ساير لوازم استيل با اصطلاحاتي چون استيل نگير و يا استيل هجده-ده مواجه شده ­ايد. واقعيت اين است که تناسب نوع استيل با کاربرد آن مهم­ تر از اين اصطلاحات است. براي آشنايي بيشتر با انواع استيل خواندن مطلب زير را به شما توصيه مي کنيم. سرويس قاشق و چنگال

انواع استيل ضد زنگ (Stainless Steel)
از آن جا که استيل را روکش يا رنگ آميزي نمي کنند، به راحتي تميز مي شود. در نتيجه در مکان هايي مانند آشپزخانه که تميزي از اهميت خاصي برخوردار است، استيل ضد زنگ گزينه اي ايده آل محسوب مي شود. در نگاه اول شايد تفاوتي ميان يک استيل با ساير انواع استيل ها وجود نداشته باشد. ولي حقيقت کمي پيچيده تر است. استيل ها انواع مختلفي دارند و مواد تشکيل دهنده هر کدام با ديگري فرق دارد. عنصر پايه تشکيل دهنده همه استيل ها آهن است. در استيل ضد زنگ، آهن با ساير عناصر از قبيل کروم آلياژ مي شود تا ضد زنگ شود.

استيل آستنيتي (Austenitic)

استيل آستنيتي رايج ترين استيل مصرفي است. از آن جا که استيل آستنيتي خاصيت مغناطيسي ندارد و آهنربا را جذب نمي کند، به آن استيل نگير مي گويند. اين استيل به سه دسته تقسيم مي شود: ?) خانواده سري ??? که آلياژي از آهن، ?? تا ?? درصد کروم و ? تا ?? درصد نيکل است، ?) خانواده سري ??? که آلياژ آهن، منگنز، کروم، نيکل و نيتروژن است و ?) آلياژهاي خاص. فلز کروم با تشکيل لايه اکسيد کروم باعث حفظ آهن نسبت به خوردگي و زنگ زدگي مي شود. حداقل کروم مورد نياز براي اين که آهن زنگ نزند، ?? درصد است. نقش نيکل در استيل ايجاد درخشندگي و انعطاف پذيري است.
نوع ???: نوع ???، رايج ترين استيل آستنيتي است. اين نوع استيل تقريباً حاوي ?? درصد کروم و ? درصد نيکل است به همين دليل به آن استيل هجده-هشت هم مي گويند. براي ساخت تجهيزات توليد و فرآوري مواد شيميايي، صنايع غذايي، لبني، آشاميدني و ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار مي گيرد.

نوع ???: نوع ???، داراي ?? تا ?? درصد کروم، ?? تا ?? درصد نيکل و حدود ? درصد موليبدن است. در نتيجه، به آن استيل هجده-ده هم مي گويند. موليبدن باعث افزايش مقاومت در برابر خوردگي به ويژه در برابر کلريدهاي موجود در آب مي شود. در نتيجه به اين استيل، استيل ضد زنگ با درجه دريايي هم مي گويند. نوع ??? براي ساخت وسايلي که در معرض مواد شيميايي، حلال ها و آب شور قرار دارند مورد استفاده قرار مي گيرد. اين نوع استيل در ساخت ايمپلنت هاي جراحي که در بدن کار گذاشته مي شوند، صنايع غذايي، دارويي و شيميايي نيز کاربرد دارد.

استيل مارتنزيتي (Martensitic)
استيل مارتنزيتي فاقد نيکل است و از آن جا که خاصيت مغناطيسي دارد و آهنربا را جذب مي کند به آن استيل بگير مي گويند. ميزان کربن به کار رفته در اين استيل در حدود ? درصد است. استيل با درجه مارتنزيتي در شرايطي مورد استفاده قرار مي گيرد که استحکام استيل از مقاومت آن در برابر خوردگي مهم تر باشد.
نوع ???: در حضور برخي مواد مانند هوا، آب، برخي مواد شيميايي و غذاهاي اسيدي که شرايط خورنده شديد وجود ندارد، استفاده مي شوند.

استيل فريتي (Ferritic)
به آن استيل هجده-صفر نيز مي گويند. استيل فريتي آلياژ آهن و کروم و کمتر از يک دهم درصد کربن است. به دليل نداشتن نيکل، استيل فريتي ارزان تر از استيل آستنيتي است. انواع فريتي خاصيت مغناطيسي دارند. استيل درجه فريتي مقاوم تر از استيل درجه مارتنزيتي است. انواع استيل فريتي مانند ??? و ??? در ساخت اگزوز، کابينت و سينک آشپزخانه مورد استفاده قرار مي گيرند.

استيل دوفازي (Duplex)

ترکيبي از استيل فريتي و آستنيتي است. اين استيل حاوي ?? تا ?? درصد کروم، ? درصد نيکل، موليبدن و نيتروژن است. ساختار استيل دوپلکس، از استيل آستنيتي و فريتي مقاوم تر است.

استيل رسوب-سختي (Precipitation Hardening)
اين استيل داراي کروم و نيکل است و در ساختار آن از آلومينيوم، مس و نيوبيوم استفاده شده است. اين ترکيبات استيل را بسيار مقاوم مي سازند. اين استيل را مي توان به اشکال مختلف در آورد. استيل رسوب- سختي از نظر مقاومت در برابر خوردگي مشابه استيل آستنيتي است.

استيل هاي آستنيتي (هجده- هشت و هجده- ده) و فريتي (هجده- صفر) براي ساخت دسته چاقو، چنگال و قاشق مورد استفاده قرار مي گيرند. استيل مارتنزيتي حاوي کربن است و مي توان از آن در ساخت تيغه چاقو استفاده کرد.