مواد شیمیایی مورد نیاز مایع ظرفشویی

محلول سدیم هیدروکسید یا همان سود سوزآور که برای درست کردنش میتونید از فروشگاهها یا سوپر مارکت محله خودتان کمی چنته خریده و محلول آن را تهیه کنید. ما از سدیم هیدروکسید برای تنظیم PH استفاده خواهیم. بنابراین اگر کمی محلولتان غلیظ باشد بهتر است. خب این یکی که بخیر گذشت میتوانید از سوپر مارکت هم تهیه کنید. این یعنی آخر راحتی...
سدیم کلرید یا همان نمک خوراکی این یکی دیگه تو هر بقالی ای پیدا میشه. از نمک برای بالا بردن غلظت نهایی محلول استفاده می شود. وقتی به محلول نهایی نمک اضافه میکنیم به دلیل ایجاد یون محلول چسبنده و غلیظ می شود.
آب این یکی دیگه تهیه کردنش واقعاً آسونه، کافیه شیر آب را باز کنید. البته اگر از آب مقطر استفاده کنید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.
سدیم لورت سولفات Sodium laureth sulfate این ترکیب پاک کننده و کف آور است و در اغلب مواد بهداشتی و شوینده مانند مایع ظرفشویی، صابون مایع، خمیردندان، خمیر ریش و شامپوها استفاده می شود. این ماده خمير نيمه شفاف سفيد يا زرد رنگی است كه داراي بوي ملایم بوده و با غلظت هاي 30 و 70 درصد در بازار موجود است. که به طور خلاصه بهش SLS هم میگن. یهو یکی تو بازار بهت گفت تعجب نکن....
جزء مواد فعال سطحي آنيوني محسوب شده و از خانواده آلكيل اتر سولفاتها مي باشد و از تركيب يك الكل چرب (به عنوان مثال روغن نارگيل) با اكسيد اتيلن و سولفوناسيون متعاقب آن به دست مي آيد. . که مصرف آن و تجمع بیش از حد آن در پوست بدن خطراتی مانند التهاب و اگزما و خشکی پوست به همراه می آورد. اینو از کجا بخریم؟ باید بری ناصر خسرو... (خطرناکه تنهایی نرو با داداش بزرگترت برو!... به من چه دکتر گفته!!..)
سولفونیوک اسید این اسیدها با فرمول عمومی HSO3R که R می‌تواند متان یا بنزن و ... باشد، محلول در آب ، غیر فرار و جاذب الرطوبه‌اند و از آن ها به عنوان عوامل امولسیون کننده، مواد افزودنی و روغنهای روان ‌کننده و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی استفاده می‌گردد. در سایت پاکسان در مورد سولفونیک اسید نوشته شده : آلكيل بنزن سولفونيك اسيد بعنوان مهمترين سورفكتانت فعال سطحي (سورفكتانت آنيونيك) در فرمولاسيون بسياري از تركيبات شوينده مورد استفاده قرار مي گيرد .اين ماده از مهمترين و پرمصرف ترين و ارزانقيمت ترين مواد سورفكتانت در فرمولاسيون پودر و مايعات شوينده مي باشد و داراي خواص پاك كنندگي و كف كنندگي بسيار خوبي است. موارد كاربرد :فرمولاسيون پودر هاي شوينده لباسشويي ، مايعات ظرفشويي و لباسشويي و ساير مايعات و پودر هاي شوينده.
خب این یکی رو هم از همون ناصر خسرو میتونی بخری، تو بطری های یک لیتری و ۴ لیتری بیشتر فروخته میشه. اول کاری یک لیتریش کافیه...

محلول اوره: این یکی رو میتونید هم از همون ناصرخسرو تهیه کنید هم اینکه از جاهایی که وسایل باغبانی می فروشند. البته خود اوره به صورت گرانول های سفید یا شیری رنگ هستش که به راحتی در آب حل می شود. اوره تولید شده بر اثر فعالیت های بدن ما هم با حل شدن در آب از طریق ادرار دفع می شود.