مهد کودک برای کنترل کودکان نیست

‌اختلال در يادگيري، عدم رشد خلاقيت کودک، تأخير در تکلم، گوشه‌گيري برخي از آثار نامطلوب مهدهاي کودک هستند، پس بايد تمام رفتارهاي کودک در اختيار وي قرار گيرد و شرايط آزادي کامل در مهد فراهم باشد و در اين محيط بايد به دنبال رشد کودکان بود نه اينکه آنها را به اجبار کنترل کرد.

«نسرين شهبازي»، معاون بهزيستي ايلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، منطقه ايلام، کودکان را ارزشمندترين سرمايه‌هاي اجتماعي دانست و اظهار کرد: اين گروه سني و تلاش در جهت پايداري رفتارها و نهادينه ساختن عادات درست آنان در اين دوران يکي از جنبه‌هايي است که رشد و تکامل همه‌جانبه افراد و جامعه را در آينده رقم خواهد زد. آنچه در حال حاضر نياز جامعه اسلامي ما‌ست، داشتن جامعه‌اي انسان‌ساز است که در اين راستا لازم است طوري برنامه‌ريزي و حرکت کنيم تا کودکان ما به ارزش و شخصيت خود پي ببرند.

معاون امور اجتماعي بهزيستي استان ايلام نياز کودکان را پرورش روحيه‌ي خلاقيت، نوآوري، کار، تلاش و خودباوري عنوان کرد و گفت: بايد عشق و اميد در آن‌ها تقويت شود و پايبندي به ارزش‌ها و اعتقادات اسلامي آموزش داده شود.

شهبازي ادامه داد: رشد بهنجار اجتماعي و شناختي و نيز شکوفايي شخصيت بهنجار تحت تأثير شرايط و زمينه‌اي است که افراد در آن پرورش پيدا مي‌کنند حال‌آنکه حضور کودک در مهدکودک‌ها مي‌تواند در قابليت‌هاي گفتاري آنان نقش مؤثري داشته باشد، همان‌گونه که از پژوهش‌هاي انجام‌گرفته برمي‌آيد، يکي از فاکتورهاي بسيار مؤثر در پيشرفت گفتار کودک، محيط و شرايط خاص زندگي او‌ست. کفپوش مهدکودک

وي بابيان اين‌که والدين و مربيان در هنگام سپردن کودک به مهدها بايد آگاهي لازم را از مراحل رشد و تکامل کودک داشته باشد و متناسب آن شرايط و محيط را براي کودک در يک محيط سالم، آرام و به‌دوراز استرس همراه با فضاي عاطفي مناسب فراهم کنند و بعد از اين مقوله شرايط پرورش را فراهم کنند، افزود: اگر در برنامه‌هاي مهدکودک توجه بر برنامه‌هاي رشدمحور باشد، مي‌توان شاهد رشد و تحول همه‌جانبه کودکان بود، البته منظور از رشد و تحول همه‌جانبه رشد جسمي، حرکتي، شناختي، عاطفي، اجتماعي، کلامي و خلاقيت است که با حضور کودک در مهد زمينه‌ي بروز خلاقيت‌ها با اجراي برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي در قالب "طرح کار" به وجود مي‌آيد.

شهبازي تصريح کرد: در شرايط کنوني والدين کمتر فرصت پيدا مي‌کنند، در کنار تربيت کودکان به پرورش و آموزش آنان بپردازند، لذا مهدکودک مي‌تواند اين خلأ را پرکرده و کودک را براي رفتن به دبستان آماده کند، البته آموزش و آگاهي والدين از نحوه برخورد صحيح با کودک و کسب آگاهي از مؤثرترين شيوه‌هاي مقتدرانه فرزندپروري و برخورد مناسب با کودک است که نه‌تنها مي‌تواند مشکلات رفتاري کودکان را کاهش دهد، بلکه در اثر آرامش روان آنان فرصت بهتري براي رشد و يادگيري در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد.

معاون امور اجتماعي بهزيستي استان ايلام بابيان اينکه والدين علاوه بر برآوردن نيازهاي جسماني کودکان خود بايد به نيازهاي رواني‌شان نيز توجه کنند، خاطرنشان کرد: مادران مي‌توانند در محيط خانه تا حدودي با ايجاد سرگرمي‌هاي مناسب براي کودکان به رشد شناختي آن‌ها کمک کنند، اما کافي نيست، چراکه کودکان از سن 3 سالگي کنجکاوتر مي‌شوند و محيط اطراف خودشان را جستجو مي‌کنند علاوه بر اين بازي با ديگر همسالان و گذراندن وقت با آن‌ها از سرگرمي‌هاي خوب در اين سنين است که به‌ جز لذت‌بخشي جزو ضروريات رشد شناختي کودک است.

وي اضافه کرد: گروه‌هاي همسالان، محيطي را براي کودک فراهم مي‌کند که در آن خود را بشناسد، به همين جهت کودک از طريق اين محل‌هاي بازي مي‌آموزد که پذيرفته شده و با ديگران شريک شود، از حقوق خود دفاع کند و به ديگران احترام بگذارد، بنابراين کودک از دنياي خودمحور به مرحله اجتماعي شدن قدم مي‌گذارد، در صورتي که برخلاف تصور اکثر افراد، مهدکودک فقط جايي براي بازي کردن نيست، بلکه کودک در آن دائم در حال يادگيري است و توانايي‌هاي خود را توسعه مي‌دهد. مثلاً وقتي او در اتاق بازي، به بازي‌هاي نمادين مي‌پردازد، اطلاعاتي درباره خانه و خانواده به دست مي‌آورد. نقاشي کردن و چکش‌کاري يا بازي با خمير به رشد عضلات بازوها و دست‌هاي کودک کمک مي‌کند که بعدها اين امر او را در نوشتن ياري خواهد کرد.
منبع: افتاب 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ

 

 

 

خدمات و محصولات تولیدی

گروه تولیدی ‹‹ بهکام ››،لیوان کاغذی ، لیوان تبلیغاتی