معایب و مزایای استفاده از فیلتر کربن در تصفیه آب

فیلتر کربن یا زغال فعال
پیدایش فیلترهای کربنی به قرن ها پیش یعنی حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که برای تصفیه آب از زغال، شن و ماسه استفاده می‌شد. مکانیسم این فیلترها براساس ایجاد پیوند شیمیایی به خصوص با مواد آلاینده آلی است. کربن فعال شکلی از کربن تغییرشکل یافته است که در اثر اکسیداسیون، خلل و فرج هایی در سطح آن ایجاد می‌شود. معمولا اندازه ذرات کربن از 5/0 تا 50 میکرو است و ریزتر بودن هرچه بیشتر آنها، نشان‌دهنده کارایی بهتر فیلتر در جذب آلاینده‌های آلی است.
محاسن: این نوع فیلترهای تعبیه شده در یخچال های خانگی، فضایی را در آشپزخانه اشغال نمی‌کنند؛ املاح مفید آب از آب لوله‌کشی حذف نمی‌شود؛ نصب این فیلترها آسان است و نیاز به ایجاد تغییرات خاص در سیستم لوله کشی ساختمان وجود ندارد و از سایر فیلترهای خانگی ارزان ترند.
معایب: این نوع فیلترها موقتی هستند و نمی‌توانند بعضی از ترکیب ها مانند منیزیم، کلسیم، نیترات ها، فلوئور، کلریدها، پرکلرات ها، هیدروژن سولفید، آفت‌کش ها، حشره‌کش ها یا فلزات سنگین مثل جیوه، سرب، آرسنیک، کروم و…، میکروب ها و مواد آلاینده پرتویی از آب را خارج کنند، قادر به فیلتر‌کردن آمونیاک یا کلرآمین ها نیستند، عبور آب گرم از فیلترهای کربنی باعث آزاد یا جدا شدن مواد آلاینده که قبلا با جذب سطحی در بستر فیلتر گرفتار بودند، می‌شود و خروجی آب فیلترشده را آلوده می‌کنند و سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند و برخلاف دستگاه های خانگی دیگر که خروجی آنها مستقیم در سلامت ما تاثیر ندارند و کار کردن با آنها بسیار راحت است، فیلتر‌های تصفیه آب خانگی به رسیدگی و اجرای کامل و دقیق دستورالعمل های سازنده در مورد چگونگی کار با دستگاه، تعویض به موقع فیلتر، انجام آنالیزهای ادواری برای اثبات سلامت آب فیلتر شده و… نیاز دارند.
طول عمر فیلترهای کربنی: طول عمر فیلترهای کربن فعال به تنهایی یا متصل به یخچال های خانگی، به میزان آلاینده های موجود در آب بستگی دارد که برای هر منطقه تقریبا متفاوت است. هرچند تعیین زمان دقیق برای عمر فیلتر مثلا 6 ماه یا 1 سال، چندان منطقی نیست و فروشنده یا سازنده موظف است حداکثر توان ظرفیتی فیلتر را برای مصرف‌کننده مشخص کند؛ مثلا اگر عمر فیلتر برای ظرفیت حدود 900 لیتر برآورد شده باشد، یعنی می‌تواند 900 لیتر آب لوله‌کشی را با کیفیت مطلوب فیلتر کند، بنابراین برای یک خانواده 4 نفری که به‌طور تقریبی روزانه 15 لیتر آب شرب مصرف می‌کنند، طول عمر این فیلتر می‌تواند حداکثر برای حدود 2 ماه تخمین‌زده و بعد از آن باید فیلتر تعویض شود.