مزایا و معایب تصفیه آب به روش اسمز معکوس

از دهه 1970 که بري اولين بار روش اسمز معکوس به عنوان يک سيستم تصفيه آب خانگي معرفي شد تاکنون به طور پيوسته بر محبوبيت آن افزوده شده است. بعلاوه آب هاي تصفيه شده اي که اغلب در کارخانه هاي توليد آب بطري شده استفاده مي شود از نوع آبهاي اسمز معکوس است. روش تصفيه آب RO (اسمز معکوس) مستلزم عبور آب از يک غشاء نيمه تراوا است که بسته به اندازه آلاينده ها تعداد مشخصي از آلاينده ها را حذف مي کند. در حقيقت اسمز معکوس يک فرايند فيلتراسيون مي باشد که با فشار بالا براي عبور آب از غشا نيرو وارد مي کند و با اين عمل مولکولهاي بزرگ و يونها در پشت و يک طرف غشاء مي مانند و آب خالص به طرف ديگر مي رود و روشي مؤثري براي حذف آلاينده ها از آب است.

به طور کل اگر اندازه هاي آلاينده ها از اندازه مولکولهاي آب بيشتر باشد اين آلاينده ها با فيلتر حذف مي شوند و اگر اندازه کوچکتري داشته باشند در آب آشاميدني باقي مي مانند.

 

مزاياي کليدي سلامتي آب RO :

ساليان قبل زمانيکه منحصرا آب RO مي نوشيديم تصور براين بود که بهترين نوع آب آشاميدني است اما با تلاشهاي محققين و آزمايشات متعدد بر روي آب اين نکته مشخص شد که معايب سلامتي از مزاياي آن اهميت بيشتري دارد.

يک سيستم اسمز معکوس خوب مي تواند آلاينده هايي از قبيل آرسنيک – نيترات – سديم – مس و سرب و ساير مواد شيميايي آلي و فلورايد اضافه شده به سيستم شهري را حذف کند.

 

معايب روش اسمز معکوس:

شايد براي شما اين نکته جالب باشد که فرايند اسمز معکوس در واقع حدود 40 سال است که به عنوان يک روش تصفيه آب به کار رفته است . در ابتدا از اين روش به منظور نمک زدايي آب استفاده مي شد.

در ادامه به 4 مورد از معايب اصلي روش اسمز معکوس آب آشاميدني اشاره مي شود:

1- باعث از بين رفتن املاح و يونهاي طعم دهنده به آب مي گردد و همچنين باعث از بين رفتن الکتروليت ها که براي سلامتي انسان مهم هستند مي شود: از آنجائيکه اکثر ذرات معدني شامل سديم – کلسيم – منيزيم – منگنز و آهن از مولکولهاي آب بزرگتر هستند آنها توسط غشاء نيمه تراوا از سيستم اسمز معکوس حذف مي شوند. آب فاقد مواد معدني آب سالمي نمي باشد. حذف مواد معدني ايجاد آب بدون طعم مي کند و بسياري از مردم مجبورند به منظور بهتر کردن طعم آب مواد معدني مايع به آب RO اضافه کنند. همچنين چون مواد مغذي از بين مي روند بنابراين مردم براي تامين املاح بدن نياز به رو آوردن به مکمل ها دارند.اسمز معکوس باعث حذف فلورايد که در ممانعت از پوسيدگي دندان مؤثر است مي شود .

2- آب آشاميدني را اسيدي مي کند: يکي از دلايل اصلي که آب RO غير سالم مي باشد اين است که چون موادمعدني حذف مي شوند آب حالت اسيدي مي گيرد(اغلب PH زير 7). نوشيدن آب اسيدي تعادل PHخون که اندکي قليايي مي باشد به هم مي زند.

از نظر پزشکي شرايط اسيدوز در بدن يکي از علل اصلي ايجاد بيماريهاي دژنراتيو است. در حقيقت در سال 1931 دکتر Otto Warburg به خاطر کشف علت سرطان برنده جايزه نوبل گرديد. وي علت اسيدوزي شدن بدن را کمبود اکسيژن سلولي دانست. تحقيقات پزشکي نشان مي دهد که آب هاي آشاميدني اسيدي ( همچنين نوشيدني هاي اسيدي ديگر) اغلب باعث خارج شدن کلسيم و منيزيم از بدن بويژه استخوانها و دندان مي شود تا اسيدي بودن خون را خنثي کند.

3- بسياري از آلاينده هاي خطرناک از آب RO حذف نمي شوند: در حاليکه اسمز معکوس در حذف طيف متنوعي از آلاينده ها از آب مؤثر است اما قادر به حذف مواد شيميايي ?لي فرار(VOCs) - کلرين – کلرامين – ترکيبات دارويي نمي باشد و مواد شيميايي سنتتيک در آب شهري وجود دارد.

4- اسمز معکوس فرايند کندي است و اغلب باعث اتلاف مقادير زيادي آب مي شود .مخصوصا در سيستم هاي اسمز معکوس خانگي که فشار پائين است مقادير زيادي آب به هدر مي رود. به طور کلي در روش RO به ازاي هر گالن آب خالصي که توليد مي شود حدود 2 تا 3 گالن آب هدر مي رود. اما در مقادير بالاي صنعتي چون فشار بالايي مي باشد کارايي بيشتري دارد.