مربی مهد كودك

شغلی كه نیازمند كلی صبر، حوصله و یك اعصاب پولادین است. حالا كه اسم مهدكودك آمد، احتمالا متوجه شده اید طی چند سال گذشته چقدر مهدكودك زیاد شده است چرا كه حتی در مسیر خانه تا محل كار خودتان چندین مهدكودك می بینید. تعیین مدل زندگی خانواده ها در ده، پانزده سال گذشته باعث شده تا نیاز به مهدكودك افزایش پیدا كند و به همین دلیل مهدهای كودك نیز دائما نیازمند مربیان موردنظر هستند.

مربی مهدكودك چه كسی است؟

جواب دادن به این سوال كمی سخت و كمی آسان است. اغلب مربیان مهدهای كودك حداقل در ایران خانم ها هستند اما سوال اینجاست كه آیا مربی مهدكودك نیازمند تخصص است؟ احتمالا نام رشته دانشگاهی علوم تربیتی به گوشتان خورده است. این رشته گرایشی تحت عنوان «دبستان و پیش دبستان» دارد كه فارغ التحصیلان این رشته كارشناسانی می شوند كه می بایست توانایی ها و آموخته های خودشان را در مهدهای كودك اجرا كنند اما متاسفانه در كمتر مهدی دیده می شود كه این كارشناسان مرتبط حضور داشته باشند.

كاری تقریبا سخت
سر و كله زدن با یك بچه خردسال آن هم از مدل لوس و بهانه گیرش كاری بسیار مشكل است. حالا تصور كنید فردی بخواهد همزمان با ده، پانزده بچه سر و كار داشته باشد. یكی گرسنه اش است، یكی مادرش را می خواهد، آن یكی بی خود و بی جهت گریه می كند و...
یك مربی مهد كودك گاهی اوقات چنین وضعیتی پیدا می كند و باید تلاش كند تا وضعیت را آرام كند و به همه بچه ها رسیدگی كند، هر چند كه این مسائل برای بعضی مربیان كاملا عادی است و می گذارند تا بچه آن قدر گریه كند تا خسته شود!

تقسیم كار

در یك مهد كودك به نسبت تعداد خردسالان و تعداد مربیان كار تقسیم بندی می شود. مثلا كودكان شیرخوار رسیدگی خاص خودشان را دارند و كودكان پیش دبستان نیز آموزش های ویژه ای می طلبند و به همین دلیل مربیان باید توانمندی های ویژه ای داشته باشند. مثلا مربی پیش دبستانی ها می بایست بچه ها را آماده كند تا سال آینده بدون ترس و با علاقه وارد دبستان شوند و در طی سال به آنها آموزش های مختلفی چون شعرخوانی و نقاشی می دهد. اما یك مربی مهد برای شیرخوارها وظایف دیگری دارد كه بیشتر مراقبت از آنهاست و وظیفه آموزش ندارد.

تجهیزات بسیار مهم است

در یك مهدكودك علاوه بر وجود مربیان كارآموخته داشتن تجهیزات و امكانات متفاوت و متنوع نیز بسیار مهم است، چرا كه مربی مهد بدون داشتن امكانات آنقدرها كه باید نمی تواند در كارش موفق باشد، مربی مهد به تنهایی باید صبور و باحوصله باشد در عین حال توانایی های متفاوت شخصی داشته باشد. مثلا ساخت وسایل سرگرمی، قصه تعریف كردن، ایجاد فضای شاد و پر از خنده و... اما وجود امكانات و تجهیزات آموزش مربی مهد را بسیار موفق تر می كند. کفپوش مهدکودک

متاسفانه بسیاری از مهدهای ما حتی در تهران از داشتن امكانات بسیار محروم هستند و اغلب ساختمانی را با تغییر كاربری و كشیدن تعدادی نقاشی كودكانه تبدیل به مهد كرده اند. چنین محل هایی نه تنها برای بچه ها جالب نیستند بلكه اغلب خسته كننده هستند و خانواده ها از روی ناچاری فرزندانشان را به آنجا می سپارند.

یك مهد كودك مجهز با داشتن امكانات گسترده زمینه رشد و شكوفایی خلاقیت های كودكان را فراهم می كند.
منبع: افتاب