قاشق در قرون وسطی

جيمز بارتر در کتاب پارسيان توضيح مي‌ده که ايرانيا در زمان پادشاهي هخامنشي از چاقو سر غذا استفاده مي‌کردن، اونم واسه‌ي بريدن و کندن تيکه‌هاي گوشت. و گرنه کلا غذا رو با دست مي‌خوردن.

اين هم قاشق يا ملاقه‌‌اي متعلق به قرن شانزدهم

به هر حال در اروپا با پيدايش طبقه بورژوازي استفاده از قاشق و چنگال عموميت پيدا مي‌کنه اما هنوز بودن کساني که دوست داشتن تو اون زمان هم با دست غذا بخورن، مثلا همين لوئي چهاردهم خودمون.

در ايران هم زمان ناصرالدين شاه استفاده از قاشق و چنگال رواج پيدا مي‌کنه. تا قبل از اون همه بلااستثناء از وکيل و وزير و شاه و رعيت و غيره با دست غذا مي‌خوردن، هيچ ايرادي هم نداشته!

ناصرالدين شاه در آستانه سفر فرنگ

تا اينکه ناصرالدين شاه قصد مي‌کنه بره سفر، اونم سفر فرنگ! و از اونجايي که صدراعظم جناب ميرزا حسين خان سپهسالار آدم فرنگ‌رفته و متجددي بوده، قبل از سفر شاه قصد مي‌کنه غذا خوردن با کارد و چنگال و قاشق رو به شاه ياد بده تا مورد تمسخر فرنگي‌ها قرار نگيره. به همين منظور ضيافتي طي يک هفته ترتيب مي‌ده و همه ملتزمين رکاب را شخصاً تعليم مي‌ده:

ملتزمين رکاب شاهنشاهي قاشق دست راست! چنگال دست چپ! رجال محترم همايوني استدعا دارم، استدعا دارم، آقايون. تاج‌الواعظين قاشق راست، چنگال دست چپ. رجال چپ! رجال راست! وزير دارالانشاء ننويس! چيز قابل عرضي نيست که شما مي نويسيد! قاشق رو به دست بگيريد آقا! امير تومان با قاشق و دندان‌هات صدا در نيار آقا! زشته! ناسلامتي شما امير تومان ممالک محروسه ايرانيد! متين‌السطنه شرم نکن، قاشق رو بردار! اي خداااااااا! جناب اديب الممالک با شمسه‌الشعراء سر مدح چنگال دعوا نکنيد. رجال محترم…….

 

همين وُرک‌شاپ سبب خنده و تفريح شاه و زنانش را فراهم کرده بود و شاه و زنان درباري از پشت ديوارهاي نازک که سوراخ‌هايي داشت، نظاره‌گر تعليم و تربيت ميرزا حسين خان سپهسالار بودن.

 

بالاخره بعد از تلاش بي شائبه صدراعظم، شاه و درباريان تونستن براي غذا خوردن از چنگال و قاشق استفاده کنن. در همين سال‌ها بوده که لويي پاستور ميکروب رو کشف مي‌کنه و استفاده از قاشق و چنگال واقعا رواج پيدا مي‌کنه. ما کم‌کم در شهرها – و بعد روستاها – به قاشق و چنگال عادت کرديم و شديم ايني که الان هستيم!

 

براي ما آدم هاي امروزي، اينکه غذا را در چه ظرفي و با چه وسيله اي صرف کنيم، اهميتي به اندازه خود غذا دارد.
به همين دليل هر روز شاهد عرضه سرويس هاي گوناگون غذاخوري با طرح هاي زيبا و جديد در بازار هستيم. سرويس قاشق و چنگال
يکي از کالاهايي که استفاده از آن بسيار مرسوم است، قاشق و چنگال است و البته کارد غذاخوري. کالايي که بر خلاف گذشته گانمان هيچ کدام از ما تمايلي به عدم استفاده از آن هنگام صرف غذا نداريم و معمولا بدون قاشق و چنگال غذا نمي خوريم.

با توجه به اين موضوع در اين بخش ما ضمن بررسي بازار اين کالا مجموعه نکاتي که هنگام خريد اين کالا بايد مد نظر قرار داد به شما يادآوري مي کنيم.