فرزندمان را به مهدکودک ببریم یا خانه پدربزرگ؟

سوال : همسرم به شدت مخالف سپردن فرزندمان به مهد است اما بنده گمان می کنم مهد بهتر خانه مادر و پدربزرگ است. میترسم فرزندم در خانه آنها لوس شود.اینطور نیست؟

پاسخ دكتر میترا حكیم شوشتری، فوق تخصص روان‌پزشكی كودكان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی :
این موضوع به سن كودك بستگی دارد. در كودكان زیر 3 سال كه نیاز بیشتری به مراقبت دارند مادر و پدربزرگ بهترین گزینه هستند اما اگر مادربزرگ یا پدربزرگ توانایی نگهداری از فرزند شما را ندارند یك پرستار یا مربی خاص مهد می‌تواند برای مدت طولانی كودك را نگه دارد. مادرانی كه مجبورند كودكان كمتر از 3 سال خود را به مهد بسپارند, بهتر است قبل از 8 ماهگی این کار را انجام دهند زیرا در این سن كودك هنوز شناختی از محیط اطراف ندارد و استرس و اضطراب از افراد غریبه در او شكل نگرفته است. برای كودكان بالای 3 سال، حضور در محیط‌های اجتماعی خوب است اما اگر مادر و پدربزرگ فرصت داشته باشند، بهتر است كودك چند ساعت به مهد و چند ساعت به آنها سپرده شوند. کفپوش مهدکودک

هر حال مهد محیطی است كه انضباط خاصی در آن حاكم است و كودك در آن با افراد زیادی در تماس است و خسته می‌شود. برای پیشگیری از لوس شدن کودک باید روش تربیتی مادر و پدربزرگ مشابه با روش تربیتی والدین باشد تا كودك دچار مشكلات رفتاری نشود. هر چه تشابه بین نوع تربیت بیشتر باشد هم از نظر تربیتی برای كودك بهتر است هم اینكه او تنش كمتری را تجربه خواهد كرد.
منبع: سیمرغ