عوارض لوازم آرایشی تقلبی

متاسفانه ایران یکی از پر مصرف ترین بازارهای لوازم آرایش را در دنیا دارد و وقتی هم که یک کالا پرفروش و پر مصرف می شود باید منتظر انواع تقلبی آن بود. کالای تقلبی وقتی در مورد اقلام دارویی، بهداشتی، خوراکی و خلاصه هر چه که به سلامت انسان ها مرتبط است نباشد، شاید بتوان تحملش کرد و فقط ناراحت زیان مالی اش بود اما وقتی کالایی وارد بازار می شود که با سلامت ما ارتباط مستقیم دارد دیگر نمی توان دست روی دست گذاشت و گفت: «فلان تومان ضرر کردیم!» اینجا شاید مصرف یک کالای تقلبی به ازدست دادن سلامت مان منجر شود.

سال هاست که میلیاردها ریال صرف مبارزه با قاچاق کالا می شود و هر چند ماه یک بار وزارت بهداشت از وجود لوازم آرایش تقلبی و قاچاق آنها به کشور خبر می دهد تا مردم را از مصرف آنها منصرف کند اما واقعیت این است که قفسه ها و انبارهای بسیاری از مغازه ها پر از لوازم و اجناس تقلبی است. استند لوازم آرایش

● تشخیص کالای تقلبی
حتما شما هم دستفروشانی که کارشان فروش لوازم آرایش است را در گوشه و کنار خیابان دیده اید. البته همه آنها هم مدعی هستند که اجناس شان اصل است و از بهترین مواد ساخته شده است. وقتی مارک هایشان را می خوانی چیزی سر در نمی آوری، تاریخ مصرف هم ندارند و یا تاریخ مصرف شان مخدوش شده است و خلاصه چیزی که دارند کمی رنگ و لعاب و عطر و بو و البته از همه وسوسه کننده تر قیمت بسیار ارزان آنها است.
خریداران به چند دلیل ممکن است فریب این قبیل فروشندگان را بخورند. اشکال در تشخیص اصل یا تقلبی بودن جنس، اشکال در انتخاب فروشگاه و فروشنده مناسب و بی دقتی هنگام خرید.
جالب اینجاست که بیشتر لوازم آرایشی بهداشتی دست ساز در تهران و چند شهر دیگر و در کارگاه های پنهانی ساخته می شوند و در بازارهای آستارا، کیش، بندرعباس و قشم هم پیدا می شوند و به راحتی به عنوان اجناس خارجی به فروش می رسند. حتی خود فروشندگان می گویند که در تشخیص کالاهای تقلبی دچار مشکل می شوند و گاهی پیش می آید که خودشان هم به راحتی نمی توانند بگویند که کالایی اصل است یا تقلبی.

● عوارض لوازم آرایشی تقلبی
پوست سالم بهترین محافظ در برابر عوامل آسیب رسان خارجی است و اگر پوست در اثر استفاده از فرآورده های آرایشی تقلبی دچار آسیب شود، کارآیی لازم را در حفاظت از بافت های زیرین از دست می دهد. واکنش های پوستی به دنبال مصرف مواد آرایشی بهداشتی تقلبی به صورت التهاب آلرژی، کهیر و واکنش های حساسیتی به نور خود را نشان می دهد.
آمارها نشان می دهد در اروپا تقریبا ۴درصد افراد نسبت به مواد آرایشی حساسیت دارند. این آمار در آمریکا به ۱۲ درصد نیز می رسد. به نظر می رسد آمار حساسیت به این مواد بیش از اینها باشد چون بسیاری از این حساسیت ها در طولانی مدت اتفاق می افتند و بنابراین ممکن است به راحتی از دید پزشکان پنهان بمانند.

● دقت در هنگام خرید
شما با کمی دقت می توانید محصول آرایشی و بهداشتی را انتخاب کنید که به سلامت شما آسیب نرساند.
در هنگام خرید این محصولات قبل از هر چیز از تقلبی نبودن آن مطمئن شوید چون در این محصولات تقلبی به دلیل کنترل نکردن کیفیت، ممکن است مواد شیمیایی به کار رود که برای پوست و مو بسیار خطرناک باشد.
اگر دقت کنید متوجه خواهید شد روی این محصولات که مورد تایید وزارت بهداشت است یک برچسب وجود دارد که در آن نام محصول و تاریخ انقضا و تولید آن، نام کشور سازنده محصول و قیمت آن درج شده است بنابراین از خرید محصولاتی که چنین برچسبی ندارند خودداری کنید.
استفاده از محصولات بهداشتی تاریخ گذشته می تواند عوارض جبران ناپذیری را روی پوست باقی بگذارد.
متاسفانه تقریبا از تمام مارک های مرغوب، نوع تقلبی آن نیز وجود دارد که با قیمت تقریبا یک دهم قیمت مارک اصلی به فروش می رسد. در چنین شرایطی لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی که برخی افراد تمایلی به خرید آن ندارند از بسیاری از این محصولات تقلبی ارزان قیمت بهتر هستند زیرا تحت نظارت وزارت بهداشت تهیه می شوند، و در بسیاری از موارد از کیفیت مطلوبی برخوردارند.