راهنمای خرید هود آزمایشگاهی

هودهاي آزمايشگاهي بر اساس کاربردشان انواع مختلفي دارند:

- هود دودکش دار معمولي: معمولا مجهز به يک فن در سقف است و با ايجاد جريان هوا در محفظه هود باعث خروج بخارات و آلودگي هاي سمي هوا ميشود. اين هود اصطلاحا به هود شيميايي معروف است.

- هود لامينار فلو: اين هود در قسمت خروجي خود مجهز به فيلتر هپا است. فيلتر هپا در سه کلاس I , II , III وجود دارد و خصوصا در آزمايشگاه هاي بيولوژيک مورد استفاده قرار ميگيرد تا از خروج عوامل ارگانيک به بيرون از آزمايشگاه جلوگيري کند.
- گلوباکس: گلوباکس محفظه اي کاملا محصور شده است که کاربر با قرار دادن دست خود در دستکشهاي مخصوص، نمونه ها را در داخل آن مورد آزمايش قرار ميدهد. اين سيستم معمولا توسط يک هود با فيلتر هپا پشتيباني ميشود.

- برخي از هود ها بطور اختصاصي براي کاربردي خاص طراحي شده اند و داراي امکانات ويژه اي ميباشند براي مثال: هود پرکلريک اسيد، IVF, PCR .
اگر تصميم داريد هود جديدي براي آزمايشگاه خريداري کنيد، حتما به نکات زير توجه کنيد:
- به چه منظور قرار است از هود استفاده کنيد؟ در برخي آزمايشگاهها از مواد شيميايي با تبخير بالا و خطرناک استفاده ميشود که استنشاق آنها براي انسان ميتواند خطرناک باشد. براي اين منظر هود شيميايي پيشنهاد ميشود (هود صنعتي).

- در آزمايشگاههاي بيولوژيک و تشخيص طبي عموما محيطهاي کشت حاوي ميکروارگانيسم ها زير هود بررسي ميشوند. انتخاب يک هود لامينار خوب بهترين انخاب براي اين آزمايشگاه هاست.
- اگر موادي که استفاده ميکنيد آتشزا هستند و يا قابليت خورندگي دارند حتما به جنس بدنه و سطح هود دقت کنيد. جنس بدنه هودها متفاوت است و هر جنسي ويژگاهي هاي خودش را دارد. انواع آن شامل: استيل پوشيده شده با اپوکسي، فايبر گلاس، يا پلي رزين.
- در مواردي که مواد کم خطر تري استفاده ميشوند يک هود بدون دودکش خارجي ميتواند هزينه هاي شما را کاهش دهد.
- اندازه هود ها به طور معمول بين 1 متر تا 2.5 متر متغيراست. پس قبل از خريد توجه کنيد که چه حجم از مواد را قرار است داخل هود قرار دهيد.
- به توان الکتريکي مصرفي هود توجه کنيد و قبل از خريد هود آزمايشگاهي هزينه مصرف برق ماهيانه آنرا محاسبه نماييد.