دمای اتاق نوزاد

مناسب‌ترين دماي اتاق نوزاد ?? تا ?? درجه سانتي‌‌گراد است. در اين مورد كه دماي خانه يا اتاق نوزاد را دقيقا در چه حدي بايد نگه داشت يا چقدر لباس بايد به تن بچه كرد پاسخ مسلم و قطعي وجود ندارد و فقط مي توان راهنمايي هاي كلي ارائه كرد. در واقع اين بحث به ترموستات يا تنظيم كننده دروني دماي بدن برمي گردد و به سن و وزن كودك بستگي دارد.
سيستم گرمايي بدن كودكان زير 5/2 كيلو طوري نيست كه حرارت بدن آنها را در اندازه مناسب نگه دارد. بچه هايي كه بين 5/2 تا 4 كيلو وزن دارند، چندان نيازي به اين كه از بيرون گرم شوند ندارند و مي توانند حتي در اتاقي تا دماي 18 تا 20 درجه سانتيگراد نيز دماي مناسب براي بدن را حفظ كنند. سيسموني
هنگامي كه وزن كودك 8 كيلو مي شود، سيستم حرارتي بدن او خوب كار مي كند و لايه اي از چربي هم زير پوست او هست كه او را گرم نگه مي دارد. حالا مي شود دماي اتاق آنها را كمي خنك تر هم كرد.

پنجره‌ها را دوجداره کنيد
بيشترين اجزايي که در آپارتمان‌ها موجب از دست دادن گرما مي‌شوند، پنجره ها هستند. پنجره‌ها باعث انتقال گرما به هواي سرد بيرون مي‌شوند.

اين مشکل وقتي بيشتر ظهور مي‌کند که پنجره‌هاي منزل شما دوجداره نباشند، زيرا پنجره‌هاي معمولي به نسبت پنجره‌هاي دوجداره و پنجره‌هاي درزبندي شده تا ?? برابر بيشتر تلفات حرارتي دارند اما جهت عايق کردن پنجره‌هاي معمولي مي‌توانيد از ورق‌هاي نازک و شفاف پلاستيکي که در بازار موجود است، استفاده کنيد. براي اين کار ابتدا سطح شيشه را کاملا تميز کنيد،سپس از سمت چسب‌دار ورق آن را بکشيد و روي شيشه بچسبانيد. اين عايق هم مناسب تابستان و هم مناسب زمستان است. اگر بازشوهاي پنجره‌ها را درزگيري کنيد، بسيار به شما در جهت کاهش اتلاف حرارت منزل کمک مي‌کند.

براي اين کار هم مي‌توانيد از نوارهاي درزگيري ابري يا فومي پنجره‌ها استفاده کنيد که به آساني امکان‌پذير است و در دسترس هم هست. براي عايق کردن درها هم مي‌توانيد از همين نوارهاي درزگيري استفاده کنيد.

عايق‌بندي کنيد

براي پاسخ به اين پرسش که شما به چه ميزان نياز به عايق‌کاري و ايزولاسيون داريد، نياز به دو نوع اطلاعات داريد. اول اينکه بدانيد بام، کف و ديوارهاي منزلتان اکنون در چه وضعيتي هستند.
دوم اينکه اطلاعاتي راجع به مقدار عايق مورد نياز ساختمان خود با توجه به منطقه‌اي که در آن زندگي مي‌کنيد، به دست آوريد. تمام سقف‌ها و ديوارها و کف منزلتان را تا آنجاکه مي‌توانيد عايق‌بندي کنيد.
منافذ بين ديوارها و سقف و همين‌طور ديوارها و کف را درزگيري کنيد. همين‌طور منافذ موجود در محل قرارگيري سيستم‌هاي تهويه و فن‌هاي ساختمان را درزگيري کنيد. به اين نکته هم توجه کنيد که يک منزل عايقکاري شده در زمستان دما را پنج درجه گرم‌تر و در تابستان ?? درجه خنک‌تر مي‌کند.
به اين منظور ديوارها و سقف و کف منزلتان را عايق کنيد. با توجه به مواردي که در مورد درزگيري و عايق‌کاري منازل ذکر شد،شما مي‌توانيد هزينه گرمايش منزل خود را بسيار کاهش دهيد و از دماي مطلوب منزل خود در سرماي زمستان، نهايت استفاده را ببريد. ضمن اينکه در مصرف انرژي نيز صرفه‌جويي کرده‌ايد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان