دستگاه تصفیه آب خانگی و عوامل تاثیر گذار بر کارایی آن

دستگاه های تصفیه آب خانگی ، مبتنی بر تکنولوژی های مختلفی هستند . فن آوری های گوناگوني می توانند در طراحی و تولید اين سيستم خا مورد استفاده قرار بگیرند که از آن جمله می توان به : فیلتراسیون ساده ، اولترافیلتراسیون ، اشعه ماورای بنفش و اسمز معکوس اشاره کرد. فن آوری اسمز معکوس متداولترین و موثرترین فن آوری استفاده شده در آب تصفيه كن هاي خانگي است. این دستگاه ها معمولا در آخرین نقطه شبکه لوله کشی و درست در نقطه مصرف که معمولا آشپزخانه است ، نصب می شوند.
فن آوری اسمزمعکوس قادر است تا 99 درصد ناخالصی های حل شده در آب آشامیدنی را حذف کند که از جمله این ناخالصی ها می توان به : کلر ، نیترات و نیتریت ، انواع فلزات سنگین نظیر سرب ، مس ، آرسنیک ، کادمیوم و ... اشاره کرد. اما کارایی و راندمان فیلترهای اسمز معکوس ، همیشه و در همه جا ثابت نیست. عواملی وجود دارند که بر کارایی و راندمان این فن آوری تاثیر گذار هستند. در زیر مهمترین این عوامل را شرح داده ایم:

1 - فشار آب ورودی
هرچقدر فشار آب ورودي به دستگاه بیشتر باشد ، کیفیت آب خروجی و میزان آن بیشتر می شود. فشار بیشتر از طرفی باعث می شود که میزان آب بیشتری از فیلتر دستگاه عبور کند و از سوی دیگر ، سطح فیلتر (غشاء اسمز معکوس) در اثر فشار آب ، شسته شده و منافذ فیلتر دیرتر کیپ می شوند.

2 – درجه حرارت آب ورودی
هرچقدر دمای آب بیشتر باشد ، منافذ ممبران ( فیلتر غشائی ) باز تر شده و در نتیجه مولکولهای ناخالصی از آن عبور میکنند و کیفیت آب خروجی کاهش پیدا می کند. از طرفی کاهش دمای آب نیز باعث بسته تر شدن منافذ می شود که از طرفی باعث حذف بیشتر ناخالصی ها می شود اما میزان تولید آب تصفیه شده را کاهش می دهد. 24 درجه سانتیگراد ، درجه حرارت ایده آل برای دستگاه RO است. اگر درجه حرارت به 4 درجه برسد تولید RO به نصف خواهد رسید. حداکثر درجه حرارت 8/37 درجه سانتیگراد است.

3 – کل جامدات محلول در آب (TDS)
منظور از TDS ، کل جامدات حل شده در آب است که بیان کننده میزان ناخالصی های محلول می باشد. نیترات ، آرسنیک ، سرب ، کلسیم ، منیزیم ، آهن و ... از جمله ناخالصی هایی هستند که ممکن است در آب وجود داشته باشد. مولکولهای این ناخالصی ها قادر به عبور از غشاء ممبرین اسمزمعکوس نیستند و در نتیجه از آب حذف می شوند. اما هزچقدر آب ناخالص تر باشد و TDS آن بالاتر باشد، میزان آب تولید شده توسط دستگاه کمتر خواهد شد و عمر فیلتر اسمز معکوس نیز کاهش خواهد یافت. دستگاه های تصفیه آب خانگی برای TDS کمتر از 1000PPM طراحی شده اند.

4 – کیفیت غشاء ممبرین فیلتر اسمز معکوس (RO)
غشاء ممبرین RO در واقع قلب دستگاه تصفیه آب خانگی است. این فیلتر اصلی ترین فیلتر است که در مرحله چهارم دستگاه قرار دارد و ناخالصی های حل شده در آب را با دقت بالایی حذف می کند. ممبرین های مختلف ، ویژگی های متفاوتی دارند. توان حذف آلاینده ها از آب و مقاومت آنها در مقابل عناصر محلول در آب متفاوت است و این باعث تفاوت در کیفیت آب تولید شده و همینطور عمر فیلتر می شود. بنابراین هرچقدر کیفیت فیلتر RO بهتر باشد ، هم عمر آن و هم کیفیت آب تولید شده توسط دستگاه ، بیشتر و بهتر خواهد بود.