دستگاه‎های تصفیه آب خانگی

هدف از تصفیه آب برای مصرف شرب، افزایش کیفیت فیزیکی و شیمیایی آن می‎باشد. اما گاهی اوقات استفاده نادرست از دستگاه‎های تصفیه آب می‎تواند عواقب خطرناکی در بر داشته باشد. بنابراین قبل از این که به فکر دستگاه تصفیه آب برای منزل باشید در مورد دستگاه‎های موجود در بازار اطلاعات کافی را به دست آورید. این نوشتار به شما کمک می‎کند تا بر اساس مقتضیات محل زندگی خود دستگاه تصفیه آب مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

مواد موجود در آب
آب به طور کلی می‎تواند شامل انواع میکروب‎ها، یون‎های فلزی دو ظرفیتی نظیر کلسیم و منیزیم، یون‎های فلزی تک ظرفیتی نظیر سدیم، فلزات سنگین، یون‎های خطرناکی نظیر نیترات و مواد معلق باشد. بر طبقاستانداردهای تعیین شده برای آب شرب، بهتر است آب فاقد هرگونه میکروب، مواد معلق، یون‎های فلزی تک‎ظرفیتی، فلزات سنگین و یون‎های خطرناک باشد، اما وجود مقادیر مشخصی از یون‎های کلسیم و منیزیم در آب ضروری هستند. چرا که بدون آن‎ها آب قابل نوشیدن نبوده و مصرف آن خطرناک خواهد بود. میزان این مواد از طریق پارامتری به نام "مجموع جامدات محلول" یا اختصاراً TDSمشخص می‎شود. بر اساس این پارامتر، گواراترین آب برای نوشیدن آبی است که TDS آن حدود ۱۲۰ باشد. البته بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی آب‎های با TDS پایین‎تر از ۳۰۰ دارای کیفیت خوب، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دارای کیفیت متوسط و بالاتر از ۶۰۰ دارای کیفیت پایین هستند.

در ادامه به معرفی دو نوع از دستگاه‎های تصفیه آب موجود در بازار می‎پردازیم:
الف) دستگاه‎ تصفیه آب اسمز معکوس:
دستگاه‎های اسمز معکوس معمولاً بین ۵ تا ۹ مرحله دارند.
مرحله اول این دستگاه‎ها یک فیلتر کارتریجی است که می‎تواند ذرات بزرگتر از ۵ میکرون (هر میکرون برابر ۰۰۱/۰ میلی‎متر) را حذف کند.
مرحله دوم و سوم و پنجم این دستگاه‎ها فیلترهای کربنی هستند که می‎توانند طعم و بوهای نامطبوع و نیز مواد ارگانیک (مثل آفت کش ها) و برخی مواد شیمیایی را از آب جذب کنند.
در مرحله چهارم آب از غشای اسمز معکوس عبور می‎کند که تقریباً تمامی مواد موجود در آن شامل مواد معلق، میکروب‎ها و نمک های محلول در آب تا ابعاد ۰۰۰۱/۰ میکرون از آب حذف می‎شوند. نکته کلیدی در این مرحله این است که با حذف املاح محلول TDS آب تولید شده به حدود ۲۰ می‎رسد و غیر قابل نوشیدن می‎باشد. بنابراین برای حفظ تعادل شیمیایی آب مقداری از جریان آب تصفیه‎نشده از طریق یک شیر تنظیم‎کننده نسبت اختلاط ‎ (شیر میکس) با آب تصفیه‎شده مخلوط می‎شود تا میزان املاح‎ آن به حد مطلوبی برسد. این عمل باعث می‎شود که اگر در جریان آب ورودی میکروب یا فلز سنگینی وجود داشته باشد در جریان محصول نیز شاهد وجود آن باشیم. گاهی اوقات افراد ناآگاه فعال در این حرفه به مشتریان توصیه می‎کنند که شیر میکس را برای رسیدن به کیفیت بالاتر کاملاً ببندند. در این حالت آب تولید شده شبیه آب مقطر بوده و استفاده از آن به خصوص برای زنان باردار زیان‎بخش خواهد بود.
در بعضی از دستگاه‎ها برای حل مشکل وجود میکروب در آب خروجی از فیلتر ششم، که یک لامپ فرابنفش می‎باشد، استفاده می‎کنند که این کار باعث افزایش هزینه‎های جاری دستگاه شامل هزینه برق و تعویض لامپ می‎شود. علاوه براین استفاده از این روش تنها باعث کشته‎شدن میکروب‎ها می‎شود ولی لاشه آن‎ها همچنان در آب باقی می‎ماند.
در بعضی از دستگاه‎ها به جای لامپ فرابنفش از یک فیلتر اضافه‎کننده مواد معدنی (فیلتر مینرال) استفاده می‎شود که در این حالت مخلوط کردن آب تصفیه‎نشده با آب تصفیه شده از طریق شیر میکس منتفی می‎شود و به جای آن مواد معدنی از طریق این فیلتر به آب تصفیه‎شده اضافه می‎شود. در این حالت نیز علاوه بر افزایش هزینه‎های جاری دستگاه، میزان دورریز آب افزایش می‎یابد.
با توجه به تحقیقات جدیدی که نشان می‎دهند آب با ماهیت قلیایی منافعی برای بدن انسان دارد، اخیراً فیلترهای قلیایی کننده آب به عنوان آخرین مرحله استفاده می‎شوند.

ب) دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون:
اصولاً برای مناطقی که از آب لوله‎کشی و یا آب چاه با سختی نه چندان بالا (TDS≤600)استفاده می‎کنند و تنها امکان حضور میکروب‎ها و یا ذرات معلق در آب آن‎ها وجود دارد، نیازی به استفاده از غشاهای اسمز معکوس و یا دیگر روش‎های سختی‎گیری نیست. در این موارد می‎توان از دستگاه‎های تصفیه آب اولترافیلتراسیون (UF) استفاده نمود. ایندستگاه‎ها معمولاً از سه مرحله تشکیل شده اند.
مرحله اول مشابه دستگاه‎های اسمز معکوس یک فیلتر کارتریجی است که می‎تواند ذرات بزرگتر از ۵ میکرون را حذف کند.
مرحله دوم این دستگاه‎ها یک فیلتر کربنی است که می‎تواند طعم و بوهای نامطبوع و نیز مواد ارگانیک (مثل آفت کش ها) و برخی مواد شیمیایی را از آب جذب کند.
مرحله سوم غشا اولترافیلتراسیون است که می‎تواند تمامی میکروب‎ها و مواد معلق آب را حذف کند.
در صورتی که آب ورودی حدود ۵/۱ بار فشار داشته باشد این دستگاه‎ها نیازی به پمپ ندارند. البته باید ذکر کرد که فشار آب شهری بین ۳ تا ۵ بار است و بنابراین در منازل نیازی به استفاده از پمپ نیست ولی اگر در جایی از آب چاه یا رودخانه استفاده شود استفاده از پمپ ضروری خواهد بود.