تقلبی‌هایی که اصل می‌زنند

خرید لوازم آرایش در ظاهر کار آسانی به نظر می‌رسد. چیزی که در شهر زیاد است مغازه‌های کوچک و بزرگ فروش لوازم آرایش است، کافی است بدانید کدام قلم از لوازم آرایشی را می‌خواهید و پول کافی نیز برای خرید در کیفتان داشته باشید.

بعد از تصمیم برای خرید با کمترین پرس‌و‌جو می‌توانید خودتان را به یکی از مراکزی که حالا بورس فروش لوازم آرایش هستند برسانید یا از تک مغازه‌هایی که در شهر کم نیستند خرید کنید. اما سختی کار با ورود به یکی از این بورس‌های لوازم آرایش یا تک مغازه‌هایی که با انواع و اقسام برندهای آرایشی پر شده‌اند، آغاز می‌شود. از انتخاب رنگ و نوع لوازم آرایش که بگذریم، مهم‌ترین کار تشخیص اصل یا غیراصل بودن ماتیک، ریمل، کرم پودر یا اقلام دیگری است که می‌خواهید آن را بخرید. اصل یا بدل بودن لوازم آرایشی از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که اکثر این لوازم با پوست یا چشم شما ارتباط مستقیمی دارند، گذشته از این موضوع، شما باید بدانید بابت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، جنس اصل و مرغوب است که به شما تحویل داده می‌شود یا تعریف و تمجیدهای خانم یا آقای فروشنده؟شاید یکی از راه‌های خوب برای آگاهی از اصل یا بدل بودن کالاهای آرایشی در میان دریایی از لوازم آرایشی قاچاق یا نامرغوب، صحبت با اهل فن در این زمینه باشد. در این صورت ممکن است قربانی لوازم آرایش نامرغوب یا تقلبی نشوید. استند لوازم آرایش
اما برای اینکه بدانیم چگونه کالای آرایشی قاچاق و تقلبی را از اصل تشخیص دهیم، سری به خیابان منوچهری و مروی می‌زنیم، دو خیابانی که حالا در تهران از بورس‌های فروش لوازم آرایشی محسوب می‌شوند.
از چند فروشنده که در این دو خیابان مشغول فروش لوازم آرایشی هستند، چگونگی تشخیص مارک تقلبی از اصل را جویا شدیم تا تجربه‌های آنان را با شما در میان بگذاریم.
یکی از فروشندگان خیابان منوچهری به خبرنگار آخر هفته می‏گوید: برای تشخیص لوازم آرایشی اصل از تقلبی در درجه اول باید از اعتبار محل خرید آن لوازم آرایشی اطمینان حاصل کنیم زیرا با توجه به نبود نمایندگی‌های مجاز برندهای معتبر آرایشی در ایران، تشخیص کالای اصل از تقلبی آن بسیار سخت است خصوصا که برخی تقلبی‌ها از نظر بسته‌بندی با نمونه‌های اصل مو نمی زنند.
این فروشنده در ادامه می‌گوید: به عنوان مثال در تشخیص کرم پودر باید دقت کنید که اغلب کرم پودرهای اصل باید کمی بوی الکل بدهند اما در برخی مارک‌ها دقیقا عکس این مورد مشاهده می‌شود در کنار این موضوع با توجه به مارک و شناخت از فروشنده می‏توان به درجه‌ای از اطمینان رسید.
این فروشنده در ادامه تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم آرایشی را با توجه به ظرف، کیفیت بسته‌بندی، بو، رنگ و قیاس آن با مارک اصلی منوط می‌داند اما این کار تنها با شناخت مارک اصل ممکن خواهد بود، پس قبل از خرید از مختصات برندهای اصل آگاهی کسب کنید تا پول خود را برای کالایی تقلبی هدر نداده باشید، زیرا در غیر این صورت امکان شناسایی وجود ندارد.
سلامت چشم‌ها را قربانی تقلبی‌ها نکنید
همراه با خبرنگار آخر هفته، در ادامه مسیر وارد یک پاساژ می‏شویم که تمام مغازه‏های آن عرضه‌کننده انواع لوازم آرایشی و زیبایی است. یکی از فروشندگانی که در مغازه‌ای در این مرکز خرید شاغل است، در پاسخ به سوالی که از ابتدای گزارش به دنبال آن هستیم می‏گوید: اگر به انتهای ریمل‏ها دقت کرده باشید؛ شماره‌ها و کدهای حک شده‌ای را می‌بینید، اگر آن کد یا شماره به راحتی از بین برود می‏توان مطمئن شد که ریملی که در دست دارید تقلبی است زیرا در نمونه‌های اصل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
این فروشنده به انواع ریمل‌هایی که در واگن‌های بانوان مترو فروخته می شوند اشاره می‌کند و می‌گوید: ریمل‌های موجود در مترو صد در صد تقلبی هستند و در کشورهای اطراف و با موادی نامرغوب پر می‌شوند. فروشنده‌ای دیگر در این راسته می‏گوید: لوازم آرایش چشم با حساس‏ترین بخش بدن شما در تماس هستند، به همین دلیل باید نکات ویژه‏ای را در مورد آنها در نظر داشت.
او در ادامه می‌گوید: روی برچسب این لوازم آرایشی باید حتما مواد اولیه نوشته شده باشد تا اگر شما خواستید بتوانید مواد اولیه خاصی را که در مارک‏های مختلف وجود دارند با یکدیگر مقایسه کنید. او تاکید می‌کند اگر روی لوازم آرایشی چشم مواد اولیه آن نوشته نشده باشد، به این معناست که آن مارک معتبر نیست، چون خلاف قوانین بین‏المللی رفتار کرده است. به‌زعم این فروشنده چندین ساله لوازم آرایش حتی اگر بسته‏بندی یک کالای آرایشی خیلی کوچک باشد، شرکت سازنده موظف است روی برچسبی جداگانه مواد اولیه را بنویسد و روی جعبه یا بسته‏بندی بچسباند.
رژلب یا سرب لب؟
بسیاری از خانم‌ها با آگاهی از این موضوع که اکثر رژها درصدی از سرب را در خود دارند، از این وسیله آرایشی استفاده می‌کنند. به عقیده فروشندگان لوازم آرایشی اتفاقا شاید رژ لب در میان دیگر قلم‌های آرایشی بیشترین استفاده را هم داشته باشد، اما چه کنیم که رژی را انتخاب کنیم که کمترین درصد سرب را داشته باشد؟
از آنجایی که ماندگاری رژ با سرب امکان‏پذیر است؛ یکی از راه‌های تشخیص میزان سرب رژها همین ماندگاری آنها است.به اعتقاد یکی از فروشندگان لوازم آرایش در کوچه مروی، در انتخاب رژ بیش از هر چیز باید به درصد پایین سرب در آن توجه کرد. این فروشنده می‌گوید: ماندگاری متوسط، نمونه‏ای برای اصل یا کم سرب بودن یک رژ است، زیرا بیشتر برندهای معتبر ادعای استفاده از موادی فاقد سرب را در رژهایشان دارند. توجه به بارکد، شبنم، خرید از معدود نمایندگی‌ها برندهای آرایشی یا دارا بودن برچسب وزارت بهداشت که سلامت یک محصول را تایید می‌کند، از دیگر راه‌های پی بردن به اصالت لوازم آرایشی است. با وجود تمام این موارد یکی از قدیمی‏های این بازار که آقایی حدود 60 ساله است می‏گوید: باید اهل این کار باشی تا بتوانی تشخیص دهی، کسی نمی‏تواند سر من کلاه بگذارد، من کارتن جنس را از دور ببینم تشخیص می‏دهم اصل است یا از چین آمده، اما اگر تازه‏کار باشی نمی‏توانی تشخیص دهی چون اجناس تقلبی به شدت حرفه‏ای روانه بازار می‏شوند و تقریبا شناسایی آنها غیرممکن است پس بهتر است حداقل از قدیمی‌ها و با تجربه‌ها خرید کنید.