بهره برداری از بزرگترین تصفیه خانه آب خاورمیانه

بزرگ ترین تصفیه خانه آب خاورمیانه برای تصفیه آب به زودی در استان اصفهان به بهره برداری می رسد.
پرویز فتاح، وزیر نیرو در مراسم گشایش تصفیه خانه فاضلاب سپاهان شهر اصفهان با اعلام این خبر گفت: این تصفیه خانه با پیشرفته ترین تجهیزات و زیربنا ۵ ماه دیگر در منطقه «بابا شیخ علی» زرین شهر اصفهان در اطراف ذوب آهن به بهره برداری می رسد.
در ادامه «سید محمدرضا فخرایی» رئیس سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان در این مراسم گفت: ۹۹ درصد جمعیت استان اصفهان زیر پوشش آب و ۵۵ درصد زیر پوشش تصفیه فاضلاب هستند.
وی افزود: با توجه به این كه استان اصفهان از نخستین مناطق برخوردار از شبكه آب و فاضلاب در كشور است، گفت: برای زیر پوشش در آوردن درصدهای باقی مانده، نیاز به بودجه و اعتبار است.
فخرایی با اشاره به حوادث آب و فاضلاب و تخریب برخی از خیابان ها و آلوده شدن رودخانه زاینده رود به دلیل فرسودگی شبكه فاضلاب اصفهان، افزود: فرسودگی كانال ها و شبكه های آب و فاضلاب برای این استان بحرانی و نگران كننده است.
وی خواستار تخصیص اعتبار برای حل مشكلات شبكه فاضلاب اصفهان شد. تصفیه خانه فاضلاب سپاهانشهر كه در جنوب غربی اصفهان واقع است شامل ۱۲ استخر هوادهی و ۱۴ استخر ته نشینی است كه با استفاده از ۴۸ دستگاه هوادهی می تواند در هر شبانه روز ۱۲ هزار مترمكعب فاضلاب (فاضلاب جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر) را تصفیه كند. این طرح از ابتدای سال ۸۳ آغاز و با صرف ۲۶ میلیارد ریال هزینه تكمیل و بهره برداری شده است. سپاهانشهر از جمله شهرك های تازه تأسیس است كه از سال۷۰ درجنوب شهر اصفهان طراحی شده است.
در این مراسم نیز «مجید نامجو» معاون وزیر نیرو با بیان این كه رودخانه زاینده رود دارای مصارف كشاورزی، آبیاری فضای سبز و در برخی روستاها مصرف شست وشویی دارد، اما متأسفانه فاضلاب ۱۰۰ روستا به این رودخانه سرازیر می شود، گفت: به دلیل آلودگی فاضلاب و احتمال انتقال بیماری، نیاز است كه مسئولان كشوری در این زمینه منابع مالی را برای تصفیه خانه فاضلاب این روستاها تأمین كنند.
وی از شركت های خصوصی و دولتی مسكن سازی برای رعایت نكردن ضوابط ساخت برخی شهرك ها انتقادكرد و افزود: براساس قانون در طراحی شهرك ها باید از ابتدا امكانات زیربنایی نظیر آب و فاضلاب طراحی و ایجاد شود، در حالی كه بسیاری، ابتدا شهرك ها را می سازند و بعد به دنبال زیربناسازی آن هم از سوی مردم با بدترین شرایط و مشكلات می روند.
نامجو گفت: این مسأله موجب شده است كه بسیاری از شهرك ها با توجه به تكمیل شدن از داشتن فاضلاب محروم و ساكنان آنها هر روز در سازمان های آب و فاضلاب بدون كسب نتیجه سرگردان باشند. نامجو با انتقاد از این روند، افزود: این ناهماهنگی موجب شده است كه همیشه سازمان های آب و فاضلاب محكوم به چالش با مردم شوند و مجبورند به دلیل این بی توجهی هزینه های سنگین و غیراصولی را برای تجهیز شهرك ها برای دفع فاضلاب متقبل شوند.
معاون وزیر نیرو تصریح كرد: این مشكل در همه شهرك های كشور وجود دارد و تاكنون مورد توجه قرار نگرفته است. وی از وزیر نیرو خواست در این موضوع با وزیر مسكن وشهرسازی هماهنگی های لازم را به عمل آورد و برنامه های مشترك تدوین و برای اجرا به سازمان های مربوطه ارسال شود.