اتاق فکر تنبیه جدید مهدکودک ها

اتاق فکر یا اتاق تنهایی، تنبیه جدیدی است که مربیان برخی مهد های کودک، بچه را به بهانه نافرمانی و شلوغ کاری، مدتی در اتاقی خلوت نگاه می دارند و به او می گویند؛ «درباره کار زشتی که انجام داده ای فکر کن!»
تربیت کودک را باید از بدو تولد و حتی‌ از دوران جنینی آغاز کرد؛ روانشناسان معتقدند شخصیت کودک در همان پنج سال اول زندگی بنا نهاده می‌شود. از جمله اهداف مهم تعلیم و تربیت فرزند، آماده سازی او برای زندگی در اجتماع است و کانون خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن رشد می‌کند و می‌آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد.
در محیط های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش‌ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده‌ها کاسته و بر نقش این کانون‌ها در الگودهی به شخصیت کودک افزوده می‌شود.
مهد کودک برای بچه‌ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نقشی اساسی در تربیت کودکان ایفا می‌کند بنابراین اگر مربیان افرادی آموزش دیده و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند، خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند. از سوی دیگر بنا به گزارش موسسه ملی " بهداشت و توسعه رفتار کودکان " کودکانی که بین سال‌های دوم تا چهارم زندگی در مهد کودک هستند نسبت به سایر کودکان، آموزش زبان و حافظه بهتری دارند.
یک مربی مهد کودک ضمن تایید استفاده از اتاق فکر یا تنهایی در برخی مهد کودک ها اظهار می دارد: ازاین محل استفاده می کنیم تا کودک را وادار به فکر کردن درباره اعمال ناپسندش کنیم. کودک با انجام این کار به کار ناپسند و اشتباه خود پی می برد و تا وقتی کودک عذرخواهی نکند در این مکان می ماند. کفپوش مهدکودک
با توجه به رویکردهای جدید زندگی شهری و افزایش حضور زنان در جامعه، نیاز خانواده‌ها به وجود مراکزی چون مهدهای کودک برای نگه‌داری فرزندانشان هر روز بیشتر می‌شود. به گونه‌ای که تاسیس مهدکودک در نزدیکی ادارات و محل کار زنان به یکی از مطالبات جدی زنان شاغل تبدیل شده است اما این روزها مهدکودک ها هم جای مناسبی برای کودکان نیستند و با وجود اهمیت دوره کودکی و نقشی که در شکل‌گیری شخصیت افراد دارد هنوز هم امر ساماندهی مهدهای کودک و مراقبت از کودکان در سنین پیش از دبستان به عنوان یک چالش درمیان دستگاه‌های اجرایی کشور مطرح است از بهداشت پایین و ابتلا به شپش گرفته تا تنبیه کودکان اما به تازگی در برخی از مهدکودک ها تنبیه جدیدی رخ داده است به نام اتاق فکر!
اتاق فکر یا اتاق تنهایی، تنبیه جدیدی است که مربیان برخی مهد های کودک، بچه را به بهانه نافرمانی و شلوغ کاری، مدتی در اتاقی خلوت نگاه می دارند و به او می گویند؛ «درباره کار زشتی که انجام داده ای فکر کن!»
کودک نیز در این اتاق، باید درباره کار به اصطلاح زشتی که انجام داده است ، فکر کند و سپس از مربی خود عذرخواهی کند تا دوباره به جمع کودکان و هم بازی های خود بازگردد.
سوالی مطرح است و آن اینکه آیا کودک بعد از بیرون آمدن از اتاق فکر درباره کار به اصطلاح بد خود فکر می کند؟ روحیه کودک بعد از بیرون آمدن از این اتاق چگونه است؟
بسیاری از والدین این کودکان اظهارداشته اند که کودکشان آنان فردای روز تنبیه، حاضر نیست به مهد برود.
منبع: تبیان