آینده کودکانی که به مهد کودک می روند

کودکی دوران بسیار مهمی از زندگی هر فرد به شمار می رود که همه ما خوب یا بد بدون استثنا آن را تجربه کرده ایم. اگر چه ممکن است که چیزهای زیادی از آن دوران به یاد نداشته باشیم اما در هر صورت تاثیرات محیطی آن دوره ها بدون شک نقش بسیار مهمی در ایجاد شخصیت کنونی ما داشته اند. یکی از بزرگترین دغدغه های پدران و مادران همواره چگونگی تربیت فرزندانی بوده است که بتوانند در آینده افراد موفقی برای خود و جامعه خود باشند اما باید از خود پرسید که آیا موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد در آینده ارتباطی با چگونگی رشد وی در دوران کودکی دارد؟ اگر چنین رابطه ای برقرار است، میزان آن چقدر است؟ و نهایتا اگر چنین وضعیتی وجود دارد برای بیشتر کردن عنصر موفقیت در کودکان چه کارهایی می توان انجام داد؟

امروزه تقریبا تمام والدین با مکانی به نام مهد کودک آشنا هستند. بسیاری از آنها حتی ماهها قبل از اقدام به بچه دار شدن، اطلاعات زیادی در این باره به دست می آورند. اما باید پرسید مهد کودک چیست و چه تاثیری بر آینده کودکان دارد؟

مسلما مهد کودک به شکلی که امروز در جوامع مختلف می بینیم، یک پدیده نوظهور است. شاید فلسفه اولیه ایجاد مهد کودک به دنبال انقلابهای صنعتی و اشتغال مادران در کارخانه ها بوده است. در مجموع انقلاب صنعتی بسیاری از جنبه های زندگی مردم را تغییر دارد. مردم برای اینکه وقت انجام کارهای بیشتری را داشته باشند مجبور شدند هر چه بیشتر کارها، وظایف و امورات خود را تخصصی تر کرده و آن را به دست متخصص آن حوزه بسپارند. ظهور مغازه های فروش ساندویچ و شلوارهای جین از مهمترین جنبه های تاثیر انقلاب صنعتی در زندگی مردم به شمار می روند. مهد کودک نیز یکی از این پدیده هاست. اگر چه باید پذیرفت که امروزه دیگر مفهوم و حتی فلسفه آن تغییر کرده است. در حال حاضر مهد کودک بیشتر از اینکه یک مکانی برای نگهداری کودکان در هنگام اشتغال والدین باشد، به یک نهاد آموزشی و پرورشی تبدیل شده که حتی مادران غیر شاغل نیز رغبت و تمایل زیادی برای فرستادن کودکان خود به این مکانها پیدا کرده اند.

مهد کودک در واقع امروزه به مکانی برای آموزش مهارتهای اولیه زندگی به کودکان تبدیل شده است؛ مهارتهایی که اولا نیاز ضروری برای زندگی در عصر مدرن است و ثانیا اینکه به علت تخصصی بودن آن، کاری نیست که تمام والدین از هر قشری بتوانند از عهده آن بر بیایند.

اگر چه روند صنعتی شدن و حضور هر چه بیشتر زنان در ایران نیز با تاخیر صورت گرفت اما ما هم از این وضعیت بی بهره نبوده ایم. در حال حاضر زنان پا به پای مردان در تمام عرصه ها مشغول فعالیت هستند. اخیر زنان حتی تا مقام وزارت نیز بالا رفته اند. در بسیاری از عرصه ها حتی حضور زنان چندین برابر مردان است. زنان نشان داده اند که می توانند در مشاغلی که به آنها سپرده شده است، بسیار موفق عمل می کنند.

در جامعه پیشتر ما، همواره نگهداری و تربیت بچه های مادران شاغل به یکی از اعضای فامیل و مادر بزرگ یا خاله یا عمه و یا حتی همسایه غیر شاغل سپرده می شد. گاهی حتی مادران شاغل مبالغی به فرد نگهداری کننده می دادند. اما با بیشتر شدن زنان شاغل در سراسر ایران این مساله حالت جدی پیدا کرد و لزوم ایجاد نهادهایی همانند کشورهای غربی برای کنترل این مساله احساس شد. در ابتدا به طور بسیار محدود مهد کودک هایی با امکانات بسیار ساده برای نگهداری کودکان در شهرهایی مانند تهران ایجاد شدند اما در مدت کوتاهی حتی به دور ترین روستاها و با کاملترین روشها و ابزارهای آموزشی کشیده شد. کفپوش مهدکودک

امروزه مهد کودک یک اسم آشنا برای والدین ایرانی است. بسیاری از والدین غیر شاغل نیز کودکان خود را به این مکانها می فرستند تا از آموزشهای اولیه برای زندگی در جامعه ای مدرن باز نمانند. مهد کودک ها در حال حاضر کودکان را در تمام سنین و در تمام ساعات شبانه روز نگهداری و تربیت می کنند. اما یک سوال اساسی که هنوز در ذهن بسیاری از والدین باقی مانده این است که آیا فرستادن مهد کودک خوب است یا بد؟ و از همه مهمتر اینکه آیا مهد کودک می تواند در آینده زندگی کودک آنها تاثیر مثبتی داشته باشد؟ بدون شک بسیاری از نابغه ها هرگز مهد کودک نرفته اند و بسیاری از کسانی که مهد کودک می روند لزوما آدمهای موفقی در آینده نیستند اما آنچه که واضح است این است که مهد کودک با ارائه آموزشها و مهارتهای اولیه زندگی به کودکان طبق پیشرفت های روز، می تواند نقش مهمی در موفقیت کودکان بازی کرده و حداقل آنان را برای زندگی در جامعه ای مدرن آماده کند.
منبع: افتاب