آداب غذا خوردن در رستوران و نحوه چیدمان میز غذا

فراموش کنيد چه چيز را مي‌خوريد! اينکه چگونه در هنگام غذاخوردن رفتار مي‌کنيد تاثير بيشتري در اذهان عموم و ميزبان شما خواهد داشت و شما مي‌توانيد مطمئن باشيد که دعوت دوباره براي صرف غذا از شما در آينده خواهد شد.

در ادامه با نکاتي درباره رفتار مناسب در هنگام غذا خوردن در رستوران و چيدمان ميز غذا آشنا خواهيم شد.

چيدمان ميز غذا

نکته‌اي که ابتدا در هنگام چيدمان ميز غذا بايد به آن توجه داشته باشيد اين است که:

آيا براي يک مهماني رسمي تدارک مي‌بينيد يا ميز غذاي صميمي، دوستانه و غير رسمي است؟
چيدمان ميز غذاي رسمي - چيدمان ميز غذايي غير رسمي - رفتار مناسب در هنگام غذا خوردن در رستوران و چيدمان ميز غذا

آيا براي وعده صبحانه، ناهار و يا شام بايد تدارک ببينيد؟
آداب غذا خوردن در رستوران و نحوه چيدمان ميز غذا

نکته ديگر در ارتباط با وسايلي است که بر روي ميز بايد بر اساس مورد مصرف و نياز، در جاي مناسب قرار گرفته شوند:

استفاده از شمع، گلدان گل و زير بشقابي بسته به سليقه و نوع ميز غذا انجام مي‌گيرد.
چنگال کوچک براي صرف سالاد در قسمت پايين سمت چپ بشقاب کنار چنگال بزرگ‌تر که براي صرف غذاي اصلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در صورت سرو کيک به عنوان دسر نيز يک چنگال کوچک در بالاي بشقاب به صورت افقي قرار مي‌گيرد.
توجه داشته باشيد که سر چنگال به سمت بالا قرار بگيرد.
چاقو يا کارد براي سرو ماهي و استيک و... غذاي اصلي است و بايد در سمت راست بشقاب به صورتي که دندانه‌هاي آن به سمت بشقاب باشند قرار مي‌گيرد. و کارد مخصوص صرف سالاد در کنار کارد اصلي در منتهي‌عليه سمت راست قرار مي‌گيرد.
قاشق سوپ‌خوري در منتهي‌عليه سمت راست در کنار کارد مخصوص صرف سالاد قرار مي‌گيرد چرا که سوپ معمولا در ابتدا سرو مي‌شود. توجه داشته باشيد که اگر قرار نيست سوپ به همراه غذا سرو شود از قرار دادن قاشق سوپ‌خوري خودداري کنيد و ميز را بيش از حد شلوغ نکنيد.
قاشق بستني خوري براي صرف دسر در بالاي بشقاب غذا در کنار چنگال صرف کيک به صورت موازي قرار خواهد گرفت.
بشقاب غذاي اصلي و بشقاب سالاد بر روي هم و در وسط قرار مي‌گيرد و بشقاب سرو نان به همراه کارد در گوشه بالا سمت چپ جاي دارد.
گوشه بالا سمت راست محل استقرار جام و ليوان آب خواهد بود.
دستمال سفره را در سمت چپ و يا روي بشقاب قرار دهيد.


آداب غذا خوردن در رستوران
هنگام نشستن بر سر ميز به سن و سال خود توجه کنيد. بهتر آن است که مسن‌ترها بالاي ميز در کنار هم، و افراد جوان‌تر در پايين ميز در کنار هم بنشينند.
در هنگام سفارش غذا بهتر است خانم نظر خود را به آقا منتقل کند و آقا سفارش را به گارسون بدهد.
اگر در جعمي هستيد، بهتر آن است که هر فرد خود مستقيما سفارش غذايش را به گارسون بدهد.
از طرف ديگر اگر در رستوران مهمان بوديد، سعي نکنيد ارزان‌ترين و يا گران‌ترين غذا را سفارش دهيد، بلکه حالت تعادل را حفظ کنيد. مگر اينکه خود ميزبان غذاي خاصي را در نظر گرفته باشد.
مودب باشيد. اگر غذاي سفارش داده شده با رژيم غذايي شما مغايرت دارد، با جمله کوتاهي به ميزبان اطلاع دهيد. همچنين اگر رژيم خاصي را دنبال مي‌کنيد (براي مثال گياه‌خوار هستيد) از قبل بايد ميزبان را از اين موضوع مطلع سازيد.
همچنين زماني که در رستوران مهمان هستيد، به هيچ وجه باقيمانده غذاي خود را به خانه نبريد.
در زمان سرو غذا به جهتي که نشسته‌ايد توجه داشته باشيد. غذا بايد بر خلاف عقربه‌هاي ساعت سرو، و ظروف غذا از سمت راست مهمانان جمع‌آوري شود.
دست‌هاي خود را قبل از صرف غذا بشوييد. رو به رو شدن با دست‌هاي آلوده و ناخن‌هاي کثيف در هنگام صرف غذا چندان خوشايند نيست.
در رستوران هنگام برخورد با يک دوست ديد و بازديد راه نيندازيد! يک سلام کوتاه و تکان دست کفايت مي‌کند. از رفتن بر سر ميز دوستان و يا دعوت آن‌ها به ميز خود و ايجاد مزاحمت براي ديگران خودداري کنيد.
به آرامي غذا را بجويد و از ايجاد سرو صدا در هنگام صرف سوپ و نوشيدني خودداري کنيد. غذا را به اندازه‌هاي کوچک خرد کنيد و از وارد کردن حجم زيادي از غذا به دهان بپرهيزيد.
آداب غذا خوردن در رستوران و نحوه چيدمان ميز غذا
هرگز با دهان پر صحبت نکنيد. هرگز!
از قاشق، چنگال و کارد مناسب استفاده نماييد (زماني که پاستا ميل مي‌کنيد نيازي به استفاده از کارد نخواهد بود!) و زماني که دست از خوردن کشيده‌ايد وسايل را روي ميز قرار دهيد و از تاب دادن بي‌مورد آن‌ها در هوا خودداري کنيد.
قاشق، چنگال و کارد را محکم و با دستان مشت کرده در دست نگيريد. سعي کنيد طبيعي و آرام رفتار کنيد!
در هنگام صرف غذا قاشق و چنگالتان نبايد با ميز تماس پيدا کند. اگر سوپ خود را تمام کرده‌ايد قاشق سوپ‌خوري را روي ميز و يا درون بشقاب سوپ‌خوري قرار دهيد. سرويس قاشق و چنگال
بشقاب خود را از غذا پر نکنيد. اگر گرسنه هستيد و نياز به غذاي بيشتري داريد، مجددا بشقاب خود را شارژ نماييد.
هرگز براي تست غذاي دوستان خود، چنگال خود را وارد بشقاب ديگران نکنيد. بهتر است از دوست خود بخواهيد اين کار را انجام دهد.
اگر به وسيله خاصي (براي مثال نمکدان) نياز داريد، از ميزبان و يا دوست نزديک خود بخواهيد آن را به شما بدهند و از جاي خود بلند نشويد.
وسايل شخصي خود مانند کيف، تلفن همراه و... را روي ميز قرار ندهيد. کيف را روي زمين در کنار پاي خود و يا بر روي زانو‌هاي خود قرار دهيد. در هنگام صرف غذا هيچ لزومي به قرار دادن تلفن همراه روي ميز نيست. مگر اينکه منتظر تلفن ضروري باشيد.
منبع: مجله ستاره